Dagbladet har i en serie artikler avslørt hvordan Forsvaret solgte unna minst ti tidligere marinefartøyer til private paramilitære aktører i Vest-Afrika.
Avisen skriver nå at verken kjøperen eller mekleren la skjul på at de tre kystvaktfartøyene Agder, Åhav og Lock Ness skulle direkte til Nigeria for å brukes til sikkerhetsoppdrag i Vest-Afrika.
- Les også:
- Les også: Nigeria-båtene
- Les også:
UD var skeptisk til salget
Avisen skriver at Tollvesenet opprinnelig stanset transporten, men at Forsvarets salgsteam overbeviste eksportkontrollen i Utenriksdepartementet om at båtene bare skulle fungere sivilt.
Men fartøyene opereres i dag isteden i en tungt bevæpnet paramilitær flåte i et omstridt samarbeid med den nigerianske marinen.
UD var i 2009 skeptiske til salget, men fikk opplyst av Forsvaret at det var den lille britiske skipsmekleren Atlantique Boats som var kjøperen. Mekleren bekreftet i et brev at det var han som både skulle eie og bemanne båtene i Nigeria, og at de skulle benyttes til gods- og passasjertrafikk for offshorevirksomhet.
Etterforsker saken
Det er eksportøren som skal legge fram korrekte og fullstendige opplysninger. Å oppgi uriktige opplysninger er straffbart.
Det er for tidlig å konkludere med at UD har blitt forledet i denne saken, men vi vil på bakgrunn av Dagbladets nye opplysninger gjennomgå saken på nytt, sier UDs pressetalskvinne Ane Haavardsdatter Lunde.
Avsløringene som også omfatter salg av alt fra lastebiler til Eritrea, beltevogner til Sudan til salg av F-5-jagerfly til USA, har ført til at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite har kalt inn til ny åpen høring i Stortinget 27. november.
Sakskomplekset etterforskes av både Økokrim og PST.