Dermed får ikke Narvik og Mo i Rana denne statusen, slik de håpet etter at en arbeidsgruppe fra Kystdirektoratet foreslo disse byene som nasjonale havner.
Istedenfor går nå regjeringen inn for de to største byene i Nord-Norge. Totalt legges det opp til at det skal være ti nasjonale havner i landet.
Foruten Bodø og Tromsø har følgende steder fått status som nasjonale havner: Oslo, Grenland, Kristiansand, Stavanger (Risavika), Karmsund, Bergen, Ålesund og Trondheim.
Men havnedirektør Terje Doksrød i Bodø vil ikke sprette champagnen ennå. For navnet "nasjonal transporthavn" er null verdt dersom det ikke følger med penger, sier han. Doksrød mener det bør følge med minst 20 millioner kroner til utbygging av havnen.
Regjeringen deler nå havnene i landet inn i to nivåer - nasjonale havner og øvrige havner. Bakgrunnen er et ønske om å dempe veksten i veitrafikken ved å overføre mer av godstransporten til kjøl og skinner, heter det i Nasjonal transportplan.