Polarsirkelen lufthavnutvikling som utreder ny flyplass i Rana, får i et brev fra Avinor kraftig kritikk for måten de presenterer prosjektet på.
Både når det gjelder de værmessige og de operative forholdene mener Avinor at prosjektet gir et ufullstendig bilde av situasjonen. I enkelte tilfeller mener Avinor prosjektet er direkte misvisende.
Prosjektleder Henrik Johansen avviser at de på noen måte prøver å pynte på prosjektet.
– Nei, absolutt ikke. Når vi går ut og gir en presentasjon av prosjektet er det på bakgrunn av det de fremste flyeksperter i Norge konkluderer med, sier Henrik Johansen.
– Men her står det jo at en del av informasjonen som er kommet kan være direkte misvisende?
– Jeg ser at det er ord som brukes i brevet, men innledningsvis står det at prosjektet har en veldig høy faglig standard, sier Johansen.
- Les også:
Misvisende og lite nyansert
Det er spesielt sammeligningen med allerede etablerte flyplasser som får Avinor til å reagere.
Påstandene om at en ny flyplass i Rana, vil ha bedre operativ risiko, værmessig tilgjengelighet, og at flyplassen vil ha lavere risiko, høyere regularitet, og mindre vektbegrensinger enn de fleste lufthavner i landet, mener Avinor både er misvisende og unyansert.
Direktør for regionale og lokale lufthavner i Avinor, Margrethe Snekkerbakken, ønsker ikke å uttale seg til NRK. Hun understreker likevel at brevet ikke betyr at det foreligger noen konflikt mellom Avinor og Polarsirkelen lufthavnutvikling.
- Les også:
Tar kritikken alvorlig
Hun sier brevet også kan forstås som noen velmenende råd til prosjektet, men Henrik Johansen tar kritikken alvorlig.
– Vi har ingen interesse av å presentere prosjektet på noen annen måte enn Avinor ville gjort, men samtidig er det viktig for oss at alle fakta kommer fram korrekt. Sånn sett står vi ved alt som vår presentasjon inneholder.
– Dette har vi utarbeidet sammen med 15 konsulenter, sier Johansen.