Mandag kunne NRK melde at Regjeringen utvidet krisepakken til blant annet luftfart, hvor flypassasjeravgiften kuttes helt ut 2021.
Men fortsatt gjelder forhåndsvarselet om 500 oppsigelser i tillegg til at over 700 er permitterte.
– Det er en stor lettelse at de forlenger disse tiltakene ut i 2021. Jeg må også understreke at den økonomiske situasjonen både for oss og de andre flyselskapene, fortsatt er dramatisk, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.
Men til tross for at flyselskapene får bedre økonomiske vilkår, betyr ikke dét nødvendigvis
Widerøe-direktor Stein Nilsen sier det er med tungt hjerte at de har nødt til å nedbemanne.
Foto: Trond Lydersen / NRKat jobbene i bransjen blir tryggere.
I forrige uke meldte NRK og E24 at Widerøes søsterselskap, Widerøe Ground Handling, hadde sendt forhåndsvarsel til Nav om oppsigelse av rundt 500 ansatte.
Totalt er 714 i selskapet permitterte og 500 kan miste jobben.
– Vi er utrolig glade i alle de ansatte vi har i Widerøe, så det er med tungt hjerte vi har nødt til å nedbemanne. Det er en fortvilt situasjon, sier Nilsen.
– Mange spør hvorfor dere må si opp og permittere når dere får denne lettelsen hele neste år?
– Permitteringsordningen i Norge termineres etter 52 uker. Det vil si at vi kan ikke ha folk permittert lenger enn til mars neste år. Det finnes ingen mulighet for oss å gå med masse folk i lønnet arbeid som vi ikke kan bruke i fysisk jobb gjennom hele 2021. En sånn situasjon vil gjøre at Widerøe vil få problemer med å overleve.
Avhengig
Flypassasjer Christel Thunestvedt og sønnen Noah bor på Sortland, men har i dag vært på sykehuset i Bodø. NRK møter dem på flyplassen på vei hjem.
– Jeg håper oppsigelsene ikke fører til kutt i tilbudet vi har på lille Skagen flyplass, sier hun.
– Vi er helt avhengig av fly for å komme oss enkelt til sykehus eller til og fra jobb, sier hun før hun fortetter hjemturen med Widerøe.
Usikker fremtid
Bortfaller av flypassasjeravgiften vil ifølge Nilsen gjøre det lettere å komme tilbake til en normal situasjon.
– Så er spørsmålet hva som er normalt? De som lager prognoser i Europa, forventer et nivå i februar 2021 som er kanskje på 50 prosent av nivået i 2019. Kanskje stigende til 70–80 prosent når vi kommer til 2022.
Både for innenlands- og utenlandsreiser viser tall fra Avinor store fall i trafikken.
Grafikk: AvinorFremtiden for bransjen er vanskelig å spå, ifølge Nilsen. Det eneste de er sikre på er at veien tilbake til en normal vil ta mange år.
– Så er det vår jobb som ledere i samarbeid med tillitsvalgte og medarbeidere å sikre at mest mulig av virksomheten er intakt. Og at vi har flest mulig av de lojale medarbeiderne i jobb når vi kommer ut av koronakrisa på den andre siden.
– Hadde håpet på lengre permitteringsordninger
Faglig rådgiver Jonny Simmenes i fagforeningen Junit sier det er en vanskelig situasjon både for de ansatte og for bedriften.
Ansatte i Widerøe Ground Handling desinfiserer og vasker ett av Widerøes fly.
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB– Mange ansatte har jobbet i denne bedriften gjennom mange år og har hatt en god arbeidsplass. Nå står de i fare for å stå uten jobb. Dette er knalltøft for svært mange ansatte i Widerøe Ground Handling, sier han.
Over 700 personer er permitterte. I tillegg kommer oppsigelsene.
– Her burde regjeringen kommet på banen og utvidet adgangen til permittering. Samtidig er det ventet at korona-situasjonen vil vare lenger. Jeg hadde håpet at man kunne permittert folk også ut neste år, sier Simmenes.
Simmenes mener spørsmålet er om luftfarten kommer til å være så stor som for et par år siden også i fremtiden.
– Om alle ansatte kommer tilbake i samme bedrift? Det tror jeg ikke, mange har nok funnet seg nye jobber.