Hopp til innhold

Krever svar fra Trygve Hegnar

Høyre ber den nye storeieren Trygve Hegnar om å legge kortene på bordet.

Ivar Kristiansen og Trygve Hegnar om Hurtigruten

VIL VITE KURSEN: Stortingsrepresentant Ivar Kiristiansen (t.v.) krever at Trygve Hegnar oppgir den framtidige kursen for Hurtigruten.

Foto: Scanpix/NRK

De nye storeierne i Hurtigruten vil føre til endringer i selskapet. Dette skaper usikkerhet i Nord-Norge om selskapets framtid. I Narvik fryker man at selskapets hovedkvarter blir flyttet fra byen. Nå krever stortingsrepresentant Ivar Kristiansen fra Høyre at Trygve Hegnar åpent forteller hva han vil med oppkjøpet i selskapet.

– Det har oppstått en helt ny situasjon som vil påvirke framtida for Hurtigruten med de nye storeierne i selskapet. Jeg tror det vil være dumt av Hegnar å se bort fra mange tiår med kystkultur med den goodwill og røtter Hurtigruten har langs kysten - særlig i Nord-Norge, sier Kristiansen.

Han mener at dersom Hegnar kaster vrak på dette, vil muligheten for økonomisk gevinst reduseres.

– Jeg tror ikke Hegnar, mend hans nese for penger vil flytte den goodwill bort fra kysten og sørover. Da vil han tape penger.

Hvordan kan statens innflytelse i Hurtigruten og dagens seilingsmønster bli påvirket av de nye storeierne?

– Hurtigruten har i dag en stor samfunnsoppgave. Det er viktig at den videreføres. Det er helt avgjørende for et trettitalls havner i Norge. Den bestillerrollen vil nok bli en større utfordring for myndighetene i framtiden. Dersom dette ikke er interessant for Hegnar frykter jeg at selskapet fort blir satt i bevegelse. Da kan dette ende i hva som helst, sier Kristiansen.

Harsellerte med Hurtigruten

Fredag kjøpte investor Trygve Hegnar og barna hans seg opp til 20 prosent av Hurtigruten, og ifølge TV 2 kan han i morgen bli styreformann i selskapet. Hegnar har til nå sagt nei til å kommentere investeringen.

I dag skriver Dagens Næringsliv at Hegnar bare dager før oppkjøpet var svært kritisk til selskapet.

– Det har vært altfor mange banker inne. Et selskap som eies av kommuner, fylkeskommuner og banker i Nord-Norge som skal være lokalpatriotiske, og sånn, det er noe skikkelig tull, vet du, sa han for åpent kamera ifølge Dagens Næringsliv.

22. september i fjor skrev Hegnar en leder i Finansavisen under tittelen «Slå Hurtigruten konkurs». Da skrev han at Hurtigruten er synkende og står for fall etter 115 års historie.

Vil få stor makt

Perioden der ordførere langs kysten har hatt innvirkning på drifta av Hurtirutens drift, nærmer seg slutten. Storeierne Per Heidenreich og Trygve Hegnar bor ikke i Nord-Norge, og de ser på Hurtigruten som hvilken som helst investering som skal gi avkastning.

Hurtigruten er ikke lenger et nordnorsk selskap der lokale samfunnsintsitusjonen var eiere. De to nye storeierne vil få stor makt i selskapet, og man må anta at også oppfatningen av at Hurtigruten som en samfunnsinstitusjon blir endret.

Bodø eller Oslo?

– De som kjenner Hegnar vet at han er ute etter å tjene penger. I første omgang vil vi se et sterkt fokus på å kutte kostnader og få opp lønnsomheten, sier forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen i Bodø til NRK.

Han tror ikke debatten om hvor hovedkontoret bør ligge vil fortsette.

– Det som er sikkert er at den nordnorske forankringa er borte. Det kan godt hende at hovedkvarteret blir liggende et helt annet sted enn Narvik. Det kan godt blir Bodø eller Oslo, som ligger nærmere de store markedene, sier Solvoll.

Styremedlem i morgen?

Til NRK Nordland har han tidligere sagt at han ikke ville kommentere drifta i Hurtigruten fordi han ikke visste nok om selskapet, men på bedriftsforsamlinga i Narvik i morgen er det sannsynlig at han blir utnevnt til styremedlem i Hurtigruten.

Da vil han muligens forklare hva han vil med investeringen, og at han omtaler selskapet mer positivt enn tidligere.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.