Ved landsdelens sykehus ble det fredag ettermiddag satt i gang flere tiltak.
Kan holde leger tilbake
Så lenge mobilsambandet til Telenor ikke er til å stole på må sykehusene ha alternativer. Sykehusene må være sikre på å få tak i en lege i bakvakt.
– Helsepersonell som bor nært sykehuset kan vi nå ved hjelp av "calling", andre via fasttelefon og vi kan også sende drosjer for å hente folk. Det er også aktuelt å holde helsepersonell tilbake på sykehuset for å være på den sikre siden, sier Norum til NRK fredag kveld.
Må ha back up
Det handler om liv og helse og sykehusene i Nord-Norge tar ingen sjanser.
– Så lenge vi har trøbbel med å nå fram på mobiltelefon, må vi ha back up-systemer, slår Norum fast.
- Les:
- Les:
Normalisert lørdag
Mobiltrafikken er normalisert, opplyser Telenor lørdag morgen, 18 timer etter at feilen oppsto.
Telenor beklager på det sterkeste de problemer og ulemper feilen har medført kundene.
Telenors medarbeidere klarte å identifisere problemer ved en sentral i Oslo sentrum, forklarer informasjonssjef Knut Sollid til NRK.
Landsdekkende problem
Problemene startet fredag formiddag.
«Vi opplever for tiden landsdekkende problemer med tale i mobilnettet. Vi jobber med å løse dette og beklager alle ulempene det medfører. Vi kommer tilbake med mer informasjon her fortløpende så snart vi vet mer», opplyser selskapet på sin Facebook-side.
Fasttelefoner som normalt
Feilen rammer både telefon og SMS, men data og fastnett er ikke berørt. Omfanget er ukjent, heter det i en driftsmelding.
– Vi har en feil på en applikasjon/server. Vi håper feilen er raskt løst, men tør ikke antyde noe klokkeslett her og nå. Vi jobber på spreng for å løse feilen, skriver dekningsdirektør Bjørn Amundsen i en e-post til NTB.