– Å innføre piggdekkavgift har vist seg å være et av de mest effektive for å få ned svevestøvet. En avgift får flere bilister over på piggfrie vinterdekk, dekk som produserer langt mindre svevestøv, sier seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet.
Direktoratet ønsker nå å skjerpe grensene for svevestøv fra nyttår. Årsaken er at ny kunnskap, blant annet fra befolkningsstudier i EU, som viser at støvet er mer helseskadelig enn man tidligere hadde trodd. Dermed er ikke dagens grense streng nok for å beskytte befolkningen mot skader. Verdens Helseorganisasjon anbefaler at grensene for svevestøvutslipp skjerpes kraftig.
– Når vi skjerper kravene vil det bety at flere byer enkelte dager vil havne over de tillatte grenseverdiene. Kommunen blir da pliktig å lage en tiltaksutredning for hvordan de skal få redusert svevestøvet, sier Sorteberg.
Det gjenstår nå en siste behandling i klima- og miljødepartementet før de nye grensene innføres.
Kan komme i Mo i Rana
En by som har slitt med svevestøv i generasjoner er Mo i Rana. Utslipp fra industriparken og biltrafikk har gjort Nordlandskommunen til en av landets verstinger. Der kan det snart komme piggdekkavgift.
– Piggdekkene produserer 100 ganger mer støv enn piggfrie dekk. Så det er et tiltak vi vurderer, sier miljøvernrådgiver Allan Berg.
– Kan det bli snakk om å innføre den avgiften i 2016?
– Vi får se, sier Berg.
Se video av svevestøvproblemene i Mo i Rana:
(Artikkelen fortsetter under)
I dag er det kun Oslo og Bergen som har piggdekkgebyr. Spesielt Bergen har slitt med dårlig luftkvalitet. I begge byene har mange bilister gått over til piggfrie vinterdekk. I Trondheim er situasjonen annerledes. Byen hadde tidligere gebyr for å kjøre med piggdekk, men avviklet dette i 2010. Siden den gang har andelen som velger å kjøre piggfritt, sunket med nesten 15 prosentpoeng. I dag kjører bare 64 prosent av byens bilister med piggfrie dekk. Det gjør at Trondheim igjen vurderer å innføre piggdekkavgift.
– Opp til kommunene
I tillegg gebyr på piggdekk, peker Sorteberg på rentbrennende vedovner, gatefeiing og redusert fart på veiene som effektive tiltak.
– Når vi nå anbefaler å skjerpe grensene kan det betyr at flere byer får piggdekkavgift. Men vi ser at kommunene vurderer ulikt hvilke tiltak de vil satse på, sier Sorteberg.
– Vil du anbefale flere byer å innføre piggdekkgebyr?
– Vi i Miljødirektoratet skal ikke komme med anbefalinger til akkurat hvilke tiltak som er de beste å sette inn i ulike kommuner. Vi peker på hva som er aktuelle og effektive tiltak for å bedre luftkvaliteten. Så er det opp til kommunene å finne ut hvilke tiltak de vil gjennomføre, sier Sorteberg.