Onsdag la avtroppende rådmann Stein A. Ytterdal fram trondheimsbudsjettet for 2016.
Et av forslagene er å innføre piggdekkavgift igjen, etter fem avgiftsfrie år i Trondheim. Budsjettforhandlingene starter for fullt blant politikerne i disse dager, og mye tyder på at piggdekksaken blir den mest utfordrende å få i havn.
Mens varaordfører Hilde Opoku (MDG) jubler over rådmannens forslag om gjeninnføring av piggdekkavgiften, mener ordfører Rita Ottervik (Ap) at forslaget er en dårlig idé.
– Dette er et pussig forslag. Det er bare dager siden bystyret stemte ned forslaget, sier Ottervik til NRK.
I bystyret 15. oktober ble forslaget om avgift nedstemt. Ap, Høyre, Frp, Sp og Pensjonistpartiet stemte mot. Én av Arbeiderpartiets 27 bystyrerepresentanter stemte for.
Ikke omfattende forbud
Ordføreren lover trondhjemmerne én ting allerede før budsjettforhandlingene begynner:
– Det blir ikke piggdekkforbud i hele Trondheim uansett. Det kan bli forbud i enkelte gater, og da trenger vi en god informasjonsstrategi slik at byen befolkning blir varslet i god tid, understreker Ottervik.
I vinter kom nyheten om at Trondheim har den reneste bylufta på 20 år.
– Vi har fått ned bilkjøringen i aktuelle gater og holdt gatene rene. En veldig akutt situasjon er det som avgjør om vi skal få forbud, hvor beredskapsledelsen i kommunen, Statens vegvesen og politiet anbefaler oss politikere å gjennomføre det, sier Ottervik.
Vil forebygge – ikke reparere
Ordføreren får støtte fra Yngve Brox og Høyre:
– Luftkvaliteten i Trondheim ser ut til å være veldig god. Nå må vi vurdere dette tiltaket som alle andre tiltak rådmannen foreslår i budsjettforslaget.
Miljøpartiet de grønne vil jobbe hardt for at forslaget fra rådmannen blir gjennomført.
– Dette er et klokt innspill fra rådmannen. Norge er nettopp dømt i EFTA fordi vi har for dårlig luftkvalitet – Trondheim er én av byene som nevnes. Vi bruker 11 millioner kroner på vaske gatene. Miljøpartiet de grønne mener det er viktigere å forebygge enn å reparere, sier varaordfører Hilde Opoku.
Piggdekkavgiften i Trondheim ble opphevet i september 2010, fordi målet om 80 prosent piggfriandel var nådd.
Forbud i midtbyen
På de fem årene har andelen som kjører piggfritt gått dramatisk ned igjen: Til 65 prosent.
– Vi må gå drastisk til verks, sier Opoku til NRK.
Venstre støtter forslaget om piggdekkavgift. Jon Gunnes mener den beste løsingen er å ha piggdekkgebyr kun i Midtbyen, og at bilister med pigg skal belastes per tur.
– I enkelte områder er det veldig helsefarlig å kjøre med piggdekk. I disse områdene bør vi ha gebyr eller forbud, slik vi foreslo i bystyret forrige torsdag, sier Gunnes.