Hopp til innhold

Erfaren flygeleder kommer med oppsiktsvekkende teori

– Det er pilotens ansvar å sørge for avstand til terrenget, men bevisstheten rundt dette blir lav blant mange piloter. Det sier den rutinerte flygelederen, som nå kommer med omfattende teori om hvordan den dramatiske ulykken kunne skje.

Hercules

Det var et fly av denne typen som 15. mars havarerte i Kebnekaise

Foto: Forsvaret

Den 15. mars i år krasjet Hercules-flyet ”Siv” rett inn i Sveriges høyeste fjell, Kebnekaise. Fem norske offiserer mistet livet i den tragiske ulykken.

11. mai i år la den svensk-norske havarikommisjon fram en foreløpig rapport om ulykken. Der ble det kjent at flytårnet i Kiruna gav hercules-flyet beskjed om å starte innflygning på samme høyde som Kebnekaise.

Spørsmålet mange har stilt seg er hvorfor beskjeden ble gitt i utgangspunktet, og hvorfor mannskapet på ”Siv” aksepterte å gå ned til en høyde som i praksis førte dem rett inn i fjellveggen.

Liten bevissthet blant piloter

Anders Forseth har ti års erfaring som flygeleder og underviser også ved Luftfartskolen i Oslo. Han har sin hypotese på hvorfor dette kunne skje.

– Flygelederne i Kiruna tildeler primært høyde for å skille flyene fra hverandre, og det er pilotens ansvar å sørge for avstand til terrenget. Men bevisstheten rundt dette blir lav blant mange piloter fordi man glemmer at en klarering fra en flygeleder ikke nødvendigvis er sikker i forhold til terrenget rundt, sier Forseth til NRK.no.

Ulykkesstedet der Hercules-flyet havarerte

I dette området i Kebnekaise havarerte Hercules flyet 15. mars i år.

Foto: Politiet i Norrbotten

Forseth mener svakheter ved piloters kunnskap til dette regelverket skaper en falsk trygghet, ved at man automatisk tolker innflygningshøyden som sikker, så lenge klareringen kommer fra en flygeleder.

– I de fleste situasjoner trenger ikke piloter å forholde seg til dette regelverket, fordi man flyr etter spesifikke prosedyrer eller får hjelp fra flygeledere som benytter radar til å hjelpe pilotene med å holde seg unna terrenget.

– Ikke uvanlig med «usikker» klaring

– Det at man får en klaring til en høyde som ikke er ”sikker” er ikke uvanlig, fordi man forutsetter at fartøysjefen selv er kjent med avstanden ned til bakken fra der man flyr, forklarer Forseth.

Dette har også Forseth satt fokus på i et leserinnlegg i siste utgave av fagbladet ”Flygelederen”.

Dagen ulykken skjedde var det også svært dårlig vær i området, noe som betydde at mannskapet om bord i ”Siv” neppe så terrenget rundt seg da ulykken skjedde.Trolig fløy de rett inn i fjellvegget i 500 km/tr, uten og å ane faren som lå foran dem.

Dette baserer kommisjonen på funn som tilsier at det ikke var bevegelse på rorene på flyet. Farten var 280 knop da flyet traff fjellet, altså 500 kilometer i timen.

Gjennopptar søk etter sort boks

I august i år gjenopptar havarikommisjonen søket etter de såkalte sorte boksene på Kebnekaise. Boksene som er ferdskriver og taleregistrator vil kunne avdekke hvilke vurderinger som mannskapet gjorde forut for den fatale flyulykken.

Havarikommisjonsleder i Norge, brigader Per Egil Rygg, sier at innspillet fra Forseth er høyst relevant i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

– Uten å være konkret med hensyn til pågående kommisjonsarbeid ønsker jeg på generelt grunnlag å påpeke at angitt problemstilling er høyst relevant å undersøke både i forhold til Lufttrafikktjenesten og besetninger på fly.

sort boks

En så kalt sort boks av denne typen skal kunne avdekke årsaken til flystyrten.

Foto: Cliff Owen/Ap

– Den generelle forståelse av gjeldende regelverk er selvsagt også noe kommisjonen legger vekt på i denne ulykken, skriver han til NRK.no

Venter spent

Anders Forseth venter nå med interesse på havarikommisjonens endelig rapport.

– Jeg mener det kan være en svakhet med systemet som gjør at slike ulykker kan skje, og det er helt klart en problemstilling som er interessant å se hvordan havarikommisjonen vurderer.

Det er nå over fire måneder siden den tragiske flyulykken på Kebnekaise der de fem norske offiserene, Ståle Garberg, Truls Audun Ørpen, Siw Robertsen, Bjørn Yngvar Haug og Steinar Utne, omkom.

Hercules-flyet «Siv», som deltok på militærøvelsen «Cold Response», var på vei til Kiruna for å plukke opp soldater og utstyr, da det topp moderne transportflyet fløy rett inn i Sveriges høyeste fjell Kebnekaise 15. mars.