I sin ferske årsrapport har Hurtigruten selv beregnet sine klimasynder for de miljøskadelige gassene karbondiaoksyd, (CO2), nitrogenoksider (NOx) og svovveldioksid (SO2), skriver Dagens Næringsliv.
Tallene viser at Hurtigruten ASA alene står for nær en prosent av landets CO2-utslipp. For NOx og SO2 er tallene enda høyere, henholdsvis fire og seks prosent av de nasjonale utslippene.
Ifølge selskapet selv er det ikke mye å gjøre for å redusere utslippene på kort sikt.
Tyngre drivstoff
- Trafikkmønsteret vårt er lagt fram til 2012, så der er det ikke mye å hente. Det er også langsiktige kontrakter på ferger, busser og hurtigbåter. På lengre sikt er det snakk om å se på drifstoffet vi bruker og kjøpe utstyr som er mest mulig miljøvennlig, sier administrerende direktør i Hurtigruten, Olav Fjell.
Hurtigruten valgt en tyngre type drivstoff som forurenser mer for å spare penger.