Gruppeleder i Arbeiderpartiet på Stortinget, Helga Pedersen, mener den pedagogiske kunnskapen er svekket etter at mange kommuner har kuttet ut skolesjefstillingene.
Bruker 17 prosent av tida på skolefaglig arbeid
– I dag er det ofte rådmannen og den enkelte rektor som styrer skolen. Og rektorer blir heftet med veldig mye administrasjon. Skoleledere sier de i gjennomsnitt bruker 17 prosent på det rene skolefaglige arbeidet, og det er for lite når vi vet hvilke utfordringer vi står ovenfor, sier Pedersen.
- Les også:
- Les også:
Langsiktige konsekvenser
Pedersen mener en god grunnskole kan redusere frafallet i den videregående skolen.
– Den norske skolen er god, og er i god utvikling. Men samtidig vet vi at alt for mange elever går ut av tiende klasse uten å ha grunnleggende ferdigheter i det å lese, skrive og regne. Vi vet også at vi setter inn alt for mye innsats for sent. I stedet for å lære lille Ole å lese i 2.klasse, så lar man det hangle og gå, og setter inn spesialundervisning i 10.klasse, sier Pedersen.
- Les også:
- Les også:
– Rektor vet best
Høyre-ordfører Anne-Rita Nicklasson i Ballangen tror ikke kvaliteten i grunnskolen blir bedre ved å gjeninnføre skolesjefens rolle.
– Jeg er av den oppfatning at den som er nærmest undervisningen, rektoren, er den som vet best hvor skoen trykker, og som er best i stand til å sørge for at elevene får best mulig kvalitiet, sier Nicklasson.
Helga Pedersen sier at hun ikke sier dette for å kritisere kommunene, men hun mener at for mye av skolepolitikken de siste årene er overlatt til rikspolitikerne.
– Det har skjedd mye der, på storting og i regjering, men vi klarer ikke å løfte skolen og få til enda bedre resultater hvis vi ikke også har veldig engasjerte lokal- og fylkespolitikere, og sterke faglige miljø over hele Norge, sier Arbeiderpartiets nestleder.