Han har lenge irritert seg over at pirattaxiene har kapret kundene hans, nå puster han lettet ut. Salten Politidistrikt har hatt et større fokus på piratvirksomheten og det har i løpet av kort tid gitt resultater.
– Vi har definitivt merket endringer, jeg opplever at det er færre piratsjåfører nå enn tidligere, og de har blitt mindre synlige på veiene, sier Nørve.
- Les også: Stenger gater for å hindre pirattaxi
Små grep ga resultater
Seksjonsleder Bent Are Eilertsen ved Salten Politidistrikt forteller at de har gjort små grep for å få løst problemet.
– Det avgjørende har vært at de mest aktive sjåførene har blitt straffet, sier han.
I løpet av den siste måneden har to biler i distriktet fått bruksforbud i tre måneder.
– Vi har vært mer til stede i problemområdene og har hatt flere trafikkontroller på de vi vet kjører pirattaxi, sier Eilertsen.
Eilertsen mener det er vanskelig å bevise piratkjøring.
– Vi er avhengig av at passasjerer står frem og forklarer at de har tatt pirattaxi mot betaling, sier han.
Nørve tror politiets metoder har bidratt til å skremme sjåførene av veiene.
– De som har blitt tatt har fått bilen sin avskiltet, i tillegg til at de har fått en kraftig bot, det har nok jaget dem bort i fra veiene, sier han.
Taxisjåføren er usikker på om avskilting fungerer og mener straffen for piratkjøring må bli strengere.
– Vi har sett folk som har kjøpt seg en ny bil etter de har fått bilen avskiltet og dermed fortsatt piratvirksomheten. De burde heller miste førerkortet, sier taxisjåføren.
- Les også: – Politiet gjør ingenting
- Les også: Bøter nytter ikke for piratsjåfører
Landsomfattende problem
Fylkesleder i Norges Taxiforbund i Nordland, John Ragnar Nilsen, roser politiet i Salten for deres innsats.
– Vi er klar over at politiet har få ressurser, og vi er glade for at de har valgt å prioritere vår sak, sier Nilsen.
Han mener piratvirksomheten er et landsomfattende problem og at det er store summer som ikke blir beskattet.
– Pirattaxivirksomheten påvirker inntekten vår, og vi ser at den har blitt dårligere på grunn av dette. Det er vanskelig å si hvor mye vi taper, men vi vet at det er rundt hundre millioner kroner på landsbasis, sier Nilsen.
Nå ønsker han at drosjeeierne, skattemyndighetene og politidirektoratet skal jobbe sammen for å minste problemet på landsbasis.
– De er allerede i dialog for å få ting på plass, men det er ikke mulig å løse problemet overalt og vi er glade for at politiet i Salten har klart å gjøre det her.