Hopp til innhold

– Bøter nytter ikke for piratsjåfører

Å bøtelegge piratsjåfører er lite avskrekkende, mener drosjenæringen.

Pirattaxi

Politiet i Bergen har arrestert 17 personer for pirattaxikjøring hittil i år.

Foto: Nils Fredrik Røren / NRK

Hittil i år har Hordaland politidistrikt arrestert 17 personer for piratvirksomhet så langt i år. Det er nesten dobbelt så mange som i fjor. Men den øvrige drosjenæringen mener likevel politiets arbeid er nytteløst.

Bøtene blir lett inntjent igjen

– Hva skjer når en pirattaxi blir tatt? Da går de neste dag til Statens Vegvesen, betaler bilskiltet sitt ut igjen for 1500 kroner. Så er de tilbake i drift om kvelden, sier en drosjesjåfør NRK har snakket med.

Han vet om flere som kjører ulovlig, og vil derfor ikke stå frem med navn.

– Boten han får av politiet på 8000 kroner er lett tjent inn igjen for dem som kjører svart, mener han og mange kolleger med ham.

– Vi jobber mange timer hver dag - ofte 12-timers skift. Det er rett og slett urettferdig, sier drosjesjåføren.

En bot på 8000 kroner svir lite. Det kjører man lett inn igjen svart. Det er urettferdig.

Drosjesjåfør om pirattaxi

Økt fokus på næringen

Så langt er 17 personer arrestert i Hordaland i år for pirattaxivirksomhet. I 2009 tok politiet 7, i 2008 bare 1 person.

– Tallene i år viser at vi har økt fokus på dette, sier Bengt Angeltvedt. Han er sjef for ordenspolitiet i Bergen og har tro på tiltakene politiet har innført denne vinteren.

– Det viser at det nytter at vi er tilstede i helgene, sier han.

Betaler seg ut av køen

Til tross for at det er ulovlig, velger mange festløver gladelig å betale minst det dobbelte bare for å slippe kø hjem fra byen.

– Det handler ikke om pris, men om å slippe å stå i kø, sier en NRK har pratet med.

Man står gjerne halvannen time i køen og fryser. Når man da har drukket litt, er det lett å heller gå bort til bilen som står ledig lenger borte.

Mann om pirattaxi

Flere personer vi spør på gaten, velger heller å sette seg inn i en piratdrosje, enn å stille seg i den vanlige taxikøen.

– Man står gjerne halvannen time i køen og fryser, så står det en ledig bil rett borte i gaten. Når man har drukket litt, er det lett å si ja til den istedet, sier han.

– Jeg forstår at folk bruker det og jeg tror ikke det hjelper å bare stenge av gatene, sier en annen.

Gambler med eget liv

I oktober 2006 blir en mann knivstukket og slått i hodet i en pirattaxi. I november 2008 våkner en kvinne (22) i bilen på veg hjem fra byen av at sjåføren skjærer opp strømpebuksen hennes for så å forsøke å voldta henne.

Jeg forstår at folk bruker det, og jeg tror ikke det hjelper å bare stenge av gatene.

Jente om pirattaxi

Under julebordsesongen i fjor blir en 24-åring banket opp, ranet og kastet ut av bilen han hadde betalt for. Sakene og nesten-sakene er mange, og uroer seksjonslederen i politiet.

– Ikke vet man hvem som kjører bilen. Ikke vet man om vedkommende faktisk har sertifikat for å kjøre den. Det er å gamble med egen sikkerhet, sier Bengt Angeltvedt.

Finner seg nye plasser

Han mener arbeidet politiet gjør nytter. 17 sjåfører er allerede tatt, men synlig politi i gatene skremmer også vekk mange andre, tror han.

I mellomtiden kan han ikke gjøre annet enn å advare folk - til tross for at piratene finner seg nye gater og nye holdeplasser.

– De florerer, og de er over alt, avslutter drosjesjåføren NRK prater med.