Hopp til innhold

Fiskerne bekymret for sikkerheten til havs

– Norges befolkning har krav på sikkerhet til havs. Hvem skal ha denne beredskapen mens Orion-flyene utfases og de nye overvålingsflyene er på plass. Vi frykter denne oppgaven blir utfordrende å opprettholde, sier leder Kjell Ingebrigtsen i Norges fiskarlag.

Orion fly over Andøya

LEGGES NED: I fjor ble Arbeiderpartiet enige med regjeringspartiene om å legge ned Andøy flystasjon. 350 mennesker mister jobben, og opp mot 700 blir berørt når Andøy flystasjon legges ned etter å ha vært Norges og Natos øyne på russernes aktivitet i nord helt siden 1957.

Foto: Per Arne Juvang / SCANPIX

Lederen i Norges Fiskarlag, Kjell Ingebrigtsen

Kjell Ingebrigtsen i Norges Fiskarlag er bekymret for sikkerheten til havs, dersom beredskapen Orion-flyene har i dag svekkes.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

– Vi er veldig bekymret for situasjonen. Når det skjer en ulykke langt til havs teller hvert minutt. I disse havområdene er marginene små. Orion-flyene har stor rekkevidde og deres lokaliseringsevne har vært avgjørende for å berge liv i flere tilfeller, sier leder Kjell Ingebrigtsen i Norges Fiskarlag.

Fiskerne er bekymret for sikkerheten til havs etter nyhetsoppslag om redusert Orion-aktivitet og mannskapsmangel ved Andøya flystasjon som har kommet i kjølvannet av stortingsvedtaket om å legge ned Andøy flystasjon og samlokalisere en framskutt jagerflybase og de maritime overvåkingsflyene på Evenes.

Nye fly om fem år

Norge har nå seks maritime overvåkningsfly av Orion-klassen, som er stasjonert på Andøya. Orion-flyene nærmer seg slutten av sin operative levetid, ifølge regjeringen.

Det første av dem fem nye maritime overvåkingsflyene av typen P-8-Poseidon skal etter planen ikke lande i Norge før i 2022 ​og de resterende fire innen 2023.

Et Orion-fly lander på Andøya

Luftforsvarets seks P-3 Orion overvåkningsfly er i dag stasjonert på Andøya flystasjon.

Foto: Emma Bergheim

– Norge har ansvar for søk og redning helt opp til Nordpolen, og må ha tilstrekkelige ressurser tilgjengelig. Vi stiller spørsmål om hvem som skal ha denne beredskapen mens Orion-flyene utfases og de nye flyene er på plass. Vi frykter denne oppgaven blir utfordrende å opprettholde, sier Ingebrigtsen.

Fire oppdrag i fjor

I fjor hadde Forsvarets Orion-fly fire søk- og redningsoppdrag i Norges ansvarsområde (se kart under).

– Flere av dem gjaldt fiskeflåten. Flyene har stor rekkevidde og stor betydning for dekningen av nordområdene i søk- og redningssammenheng, sier fiskarlagslederen.

Forsvaret: – Sikkerheten ivaretas

Norges ansvarsområder ifølge Arktisk SAR-avtale

Kartet viser ansvarsområdene de ulike landene har i forhold til søk og redning.

Orlogskaptein Per-Thomas Bøe, som er talsperson for forsvarssjefen sier han forstår bekymringen fra fiskerne.

– Det vil nok kunne bli perioder med mindre aktivitet på Orion-basen i overgangsperioden mellom de gamle og de nye flyene. Men søk- og redningsberedskapen vil bli opprettholdt hele perioden. Overgangen til de nye flyene vil skje gradvis og det blir en overlappende kapasitet, sier Bøe til NRK.