Dermed kan jernbaneforbindelsen mellom Kina og Narvik bli en realitet, og ei slik godsrute kan gi enorme ringvirkninger for Narvik.
– Her er det snakk om svære muligheter, og det er snakk om daglige skipsavganger med gods over til den amerikanske østkysten. Det at det er flere land som nå sitter ned og snakker seriøst om dette, altså både Kina, Sverige, Russland, Finland og Norge, det er virkelig spennende, sier Meltveit Kleppa.
New-korridor
Næringslivet i Narvik har i flere år jobbet for å få til godstransport østover. Et prosjekt som ble kalt NEW-korridor foretok analyser og beskrev den internasjonale transportkorridoren via Nordkalotten.
Våren 2009 var Kinas jernbaneminister i Norge for å diskutere prosjektet med daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Kina er svært ivrig på å få til ei godsrute Kina-Usa via Norge.
I fjor ble det derfor satt ned ei arbeidsgruppe med representanter fra Kina og Norge som skal jobbe for å få med seg flere land.
- Les også:
- Les også:
Vil korte ned transporttiden
Årsaken til at partene er så interesserte, er at reisetiden fra Bejing i Kina til USA kan kortes ned betraktelig på denne måten.
– Det tar altså 40 dager å frakte gods sjøveien i dag, og denne reisen kan altså kortes ned med 14 dager over Narvik, sier Meltveit Kleppa.