Hopp til innhold

Ett skritt nærmere tog Kina-Narvik

Narvik kan være ett skritt nærmere å bli knutepunkt i godstrafikken mellom Kina og USA. Kina og Russland vil ha godstog-rute fra Beijing til USA over Narvik havn, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Ofotbanen

OFOTBANEN: Det går både gods- og persontrafikk over Ofotbanen. Malmtransportene mellom Kiruna og Narvik var i 1990-årene på cirka 15 millioner tonn årlig(Kilde: Store norske leksikon).

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Dermed kan jernbaneforbindelsen mellom Kina og Narvik bli en realitet, og ei slik godsrute kan gi enorme ringvirkninger for Narvik.

– Her er det snakk om svære muligheter, og det er snakk om daglige skipsavganger med gods over til den amerikanske østkysten. Det at det er flere land som nå sitter ned og snakker seriøst om dette, altså både Kina, Sverige, Russland, Finland og Norge, det er virkelig spennende, sier Meltveit Kleppa.

New-korridor

Næringslivet i Narvik har i flere år jobbet for å få til godstransport østover. Et prosjekt som ble kalt NEW-korridor foretok analyser og beskrev den internasjonale transportkorridoren via Nordkalotten.

Våren 2009 var Kinas jernbaneminister i Norge for å diskutere prosjektet med daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Kina er svært ivrig på å få til ei godsrute Kina-Usa via Norge.

I fjor ble det derfor satt ned ei arbeidsgruppe med representanter fra Kina og Norge som skal jobbe for å få med seg flere land.

Vil korte ned transporttiden

Magnhild Meltveit Kleppa

Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Årsaken til at partene er så interesserte, er at reisetiden fra Bejing i Kina til USA kan kortes ned betraktelig på denne måten.

– Det tar altså 40 dager å frakte gods sjøveien i dag, og denne reisen kan altså kortes ned med 14 dager over Narvik, sier Meltveit Kleppa.