Hopp til innhold

Erstatter MS «Midnatsol» med nytt og mindre skip

Hurtigrutens første nye skip på ti år døpes i kveld. Skipet skal seile langs norskekysten og frigjør MS «Midnatsol» til å drive cruisevirksomhet i Antarktis.

MS Spitsbergen og MS Lofoten

Det nye hurtigruteskipet MS Spitsbergen seiler i Geirangerfjorden sammen med MS Lofoten. Nyanskaffelsen til Hurtigruten blir blant de minste skipene i hurtigruteflåten.

Foto: Stein Lillebo / Hurtigruten

Det har vært mange skuelystne som har fulgt dåpsfesten til det nye skipet MS «Spitsbergen» på havna i Svolvær i dag. Senere i kveld får de fremmøtte se eventyrer og gudmor Cecilie Skog knuse en champagneflaske i baugen på skipet, slik tradisjonen er for skipsdåp.

Skipet har plass til 335 passasjerer og ingen biler, men skal fra september av ta over norskekyst-ruten til MS «Midnatsol» som har plass til 500 passasjerer og 35 biler. Konsernsjef Daniel Skjeldam mener det nye hurtigruteskipet er stort nok.

Konsernsjef Hurtigruten, Daniel Skjeldam

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten forteller at de ønsker å satse videre både langs norskekysten og på cruise-virksomhet i resten av verden.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

– MS «Spitsbergen» er bygget for å være et lite hurtigruteskip som kan gå langs norskekysten gjennom hele vinteren og som på sommeren skal utforske Arktis, forteller han.

Frem til det tar over for MS «Midnatsol» i september, vil det nye og yngste skipet i flåten seile langs norskekysten hånd i hånd med den gamle traveren MS «Lofoten», som er flåtens eldste.

Satser på to fronter

Selv om det nå blir satt inn et mindre skip som erstatning for MS «Midnatsol», som skal frakte cruiseturister for Hurtigruten AS i andre deler av verden, hevder Skjeldam at dette ikke er en nedprioritering av den tradisjonelle virksomheten.

– Vi satser mer på den tradisjonelle virksomheten langs norskekysten, men side om side med det utvikler vi en mer explorercruise-rettet virksomhet som reiser til andre verdenshjørner. Begge de benene kan utvikles i skjønn forening, mener konsernsjefen.

Reddet verft fra konkurs

Skipet ble opprinnelig bygget til å fungere som ferge mellom Portugal og Azorene, men før det ble satt i drift ble det kjøpt opp av Hurtigruten AS. For å konvertere skipet til et hurtigruteskip ble det valgt et nærmest nedlagt verft på Fosen.

– Vi hadde en god dialog eierne, for verftet var jo teknisk sett konkurs på det tidspunktet. Det var jo snakk om å skape ny aktivitet, så vi måtte ha en veldig god og intensiv dialog med de ansatte og verftet i inngangen av denne kontrakten, forteller Skjeldam.

Hurtigruten inngikk til slutt en avtale med det nye selskapet Fosen Yard i Rissa verdt 550 millioner kroner - og verftet ble dermed sikret videre drift.