– Det har vært forferdelig. Det er ikke mer å si om det. Jeg har bodd i denne dalen i 15 år, og har aldri opplevd dårligere veivedlikehold, sier Hagen til NRK.
Han mener det nærmest er et under at ikke liv går tapt, når kjøreforholdene er så dårlige som de har vært denne uka. Videoen øverst i saken er fra E6 Dunderlandsdalen i dag tidlig, og ble først publisert av Rana Blad.
Politiet sa tidligere i dag at vogntogene har ligget strødd de siste dagene – til tross for at flere av vogntogene ifølge politiet har vært godt skodd.
– De siste dagene har vi nærmeste kjørt fra det ene til det andre. Jeg skal ikke uttale meg så mye om veivedlikeholdet, men vi har purret på brøytebil og strøbil, sier innsatsleder Tom Runar Johnsen i politiet på Helgeland, som tidligere i dag var på plass på E6 ved Bolna i Rana, hvor to vogntog sperret veien.
– Ikke kjørende
Hagen gir på sin side veivedlikeholdet på E6 i Dunderlandsdalen i Rana, hvor en rekke vogntog har kjørt seg fast denne uka, det glatte lag.
– Det er nesten ikke kjørende. Spesielt de siste dagene har det vært dårlig. Hadde det ikke vært for at vogntog og andre bilister hadde kjørt før meg, hadde jeg knapt kommet meg på jobb.
Han sier at brøytinga har vært bedre tidligere år, og beskriver vedlikeholdet denne uka som skandaløs.
– Ville blitt stengt
En av de utenlandske vogntogsjåførene som stod fast på Bolna, var på vei fra Bodø mot Trondheim da det ble stopp. Han har vært i bransjen i 35 år, og sier han aldri har opplevd dårligere veier.
– Hadde denne veien vært i Tyskland, ville veien blitt stengt. Problemet er ikke bare dårlige veier, men også utenlandske bedrifter som sender kjøretøy med altfor lite hestekrefter, sier russiske Egidius Boltchjek.
Lover bedring
Det er entreprenører som utfører drift og vedlikehold på vegne av Statens vegvesen.
Byggeleder Per-Arne Tøgersen i Statens vegvesen forteller at de stiller flere krav i kontraktene når det gjelder både utrykningstid og vedlikehold, og sier hverken de eller entreprenørene er helt fornøyd med hvordan ting har blitt de siste dagene.
– Det har vært veldig travelt, spesielt for dem som skal utføre brøyting og strøing. En del uheldige omstendigheter har gjort at man har blitt ekstra plaget, der man blant annet har kjørt i stykker utstyr og i tillegg hatt noen utkjøringer.
Han medgir at i perioder av døgnet har nok ikke kravene vært helt innfridd.