Denne måneden ble det kjent at det norske alpinlandslaget har fått Coca-Cola som ny sponsor. Den verdensledende distributøren av alkoholfrie drikkevarer har sponset OL siden 1928, og sponser flere anerkjente idrettsarrangementer.
– Vi ser fram til å få Coca-Cola med på laget, uttalte sportssjef Claus Ryste for alpinistene.
Men ikke alle er like begeistret for valget av ny sponsor. Sveriges langrennssjef Johan Sares var raskt ute og hoverte over valget. Nå får han følge av kiteboarder og tidligere verdensmester Kari Schibevaag.
– Akkurat som det er superbra å drikke Coca-cola og Redbull når du driver med idrett, sier hun til NRK.
Unge lar seg påvirke
Schibevaag reagerer på hvordan de norske idrettsheltene sponses. Hun mener utøverne lar seg forføre av penger, og ikke tenker over hvilke produkter de reklamerer for.
– Ser de ikke på at unge ser opp til dem. De er forbilder for nesten hele Norge, sier Schibevaag.
– Vi bør kanskje han noen kjøreregler for hvilke produkter toppidrettsutøvere bør velge som sponsor. Hvor bør grensen gå? Røyk og alkohol er bannlyst i dag, men også her er det jo masse penger, sier Schibevaag.
Coca-Cola: – Jobber med å kutte sukker
Country Director Karen Huffman i Coca-Cola Norge, opplyser at når alpinlandslaget blir sponset av Coca-Cola gjelder avtalen selskapet og hele porteføljen –ikke bare den sukkerholdige Coca-Cola classic.
– Dersom det er sukkerinnholdet i våre produkter Kari Schibevaag tenker på, er det nettopp det vi som aktør kan gjøre noe med, sier hun.
Huffman sier at de jobber aktivt for å minke sukkerinnholdet fra deres drikker i Norge.
– I dag er nær halvparten av alle våre drikker i Norge enten uten sukker eller med lavt sukkerinnhold. Alle produktene vi har lansert i år har vært sukkerfrie. I denne sponsoravtalen er det nettopp de sukkerfrie variantene som skal frontes, sier hun til NRK
– Gode forbilder
Sportssjef Claus Johan Rystei Alpinlandslaget understreker at Coca-Cola har støttet internasjonal idrett i snart hundre år.
– Vi har også blitt kjent med dem som et selskap med et stort engasjement for alpinlandslaget, sier Ryste.
Ifølge Ryste har merkevaregiganten en klar profil på utvikling og miljø, og han gjentar det Huffman allerede har fortalt om målet om å senke sukkerinnhold i brusen.
– Sponsoravtalen har sukkerfrie drikker i fokus, det er viktig også med tanke på barn og unge som følger oss. Vi mener at alpinlandslaget er gode forbilder for hele den norske befolkningen, og ingen av våre samarbeidspartnere står i veien for det.
Kari Schibevaag mener likevel at alpinlandslaget er på tynn grunn.
– Kunne de ikke heller latt seg sponse av Coca-Colas vann, Bonaqua, i stedet for å fronte selve brusen, aier hun.