Hopp til innhold

Bruktbutikker føler presset fra billigkjedene

Nye klær har blitt så billige at bruktbutikker ikke lenger klarer å holde følge. Men Fretex-sjefen bedyrer at du fremdeles finner gode tilbud hos dem.

Kristin Hareide

Kristin Hareide er kjedesjef for Fretex sine butikker. Hun mener utviklingen har gjort at Fretex må tenke annerledes, men at det finnes noe for enhver smak i deres butikker.

Foto: Anders Fehn / NRK

«Hva skjedde med at bruktbutikker først og fremst skal være til støtte og hjelp for dem som trenger det?»

Det spurte Hanne Myrvang om i NRKs artikkel, der hun reagerer på de høye prisene hos Fretex mandag.

Hun er ikke den eneste som reagerer på at bruktklær ikke er det en gang var.

«Lenge siden jeg sluttet å handle på Fretex, man får nye klær for billigere penge, både på H & M, Cubus og KappAhl. Er ikke snakk om å lage en stor sak om det, men når brukte ting prises høyere enn det man får nytt, syns jeg det er lov å reagere.»

«Jeg har slutta å kjøpe på Fretex, for dyrt når jeg kan handle nytt og ubrukt til samme pris.»

Dette er to kommentarer fra vårt kommentarfelt på Facebook under artikkelen, men ordlyden er en gjenganger. Folk synes prisene på bruktklær er for høye.

Stive priser på Fretex

Denne vinterkåpen var priset til 9999 kroner på Fretex i Bodø. Flere reagerer nå på prisene, og forteller om sine erfaringer med bruktkjeden.

Foto: Hanne Myrvang

Tøffere konkurranse i dag enn før

Kristin Hareide, som er kjedesjef for Fretex-butikkene, har forståelse for at folk reagerer når de mener ting er urimelig høyt priset, men forteller at de sliter med å konkurrere på pris med de store kleskjedene i dag.

– Vi er avhengige av å selge varene vi også for å generere inntekter til Frelsesarmeens sosiale arbeid innen bl.a. rusomsorg og eldreomsorg i Norge . Det betyr at vi òg må følge med på prisene som er i markedet.

Den største utfordringen, sier Hareide, er å matche prisene hos de store kjedene som rabatterer varene sine.

Utgangspunktet er at Fretex prøver å sette prisene til en tredjedel av original salgspris. Selv det er ikke nok lenger.

– Når Hennes & Mauritz har kampanjer med 50 prosent rabatt, så klarer ikke vi å matche de prisene, forklarer Hareide.

Hun sier at mange er flinke til å tenke på gjenbruk og miljø i det øyeblikket de gir bort klær til Fretex, men at den aller største driveren for folk flest når de skal kjøpe klær er lave priser.

Stive priser på Fretex

Jakken til 10.000 kroner var ikke det eneste dyre plagget i butikken.

Foto: Hanne Myrvang

– Spesiell utvikling

Når prisen på nye klær presses ned til en pris som er lavere enn på bruktklær, må bruktbutikkene tilpasse seg for å flere kunder enn bare de som er ute etter lav pris.

Prisen på klær har de siste årene hatt en veldig spesiell utvikling, ifølge seniorforsker Ingun Grimstad Klepp fra forbruksforskningsinstituttet (SIFO).

– Det skjedde særlig etter 1980-tallet, da klær ble frihandelsvare. Dette er fremveksten av en voldsom masseproduksjon som er dominert av noen få selskaper i hele verden. Det gjør at klærne ikke bare koster mindre enn før relativt sett, men de koster faktisk mindre i kroner enn de gjorde før.

Ingun Grimstad Klepp meiner vi må kjøpe mindre klede for å dempe overproduksjonen.

Ingun Grimstad Klepp, seniorforsker i SIFO.

Foto: SIFO

Dette systemet kalles «fast fashion» og gjør at ulike motetrender sendes ut raskere og hyppigere enn før, slik at presset på butikkene øker.

Klepp sier det Fretex nå prøver på, er å henvende seg til et bredt utvalg mennesker.

– I Norge er det ulike motiver for å kjøpe brukt. Du har de som vil finne billige klær, og du har de som har råd til hva som helst, men som er på jakt etter det de ikke har fra før. Det Fretex kan gjør er å sortere godt, ta ut noen perler og selge noen ting dyrere, på linje med vintagebutikker.

Mener at de har bruktklær for alle

Hareide mener likevel bestemt at Fretex har klær til priser som er for alle.

– Målet vårt er å ha et bredt sortiment med stor variasjon i varekategorier og priser. Gjennomsnittsprisen på plagg hos oss ligger på 81 kroner. Startprisen er 39 kroner. Det hører til unntakene at det er dyre varer, men det er da det vi vil kategorisere som skatter.

Hanne Myrvang

Hanne Myrvang trodde hun så feil da hun så prislappen på Fretex.

Foto: Kari Skeie / NRK