NRK Meny
Normal

Brunosttunnelen åpner i morgen

Det tok fem dager før den verdensberømte brunostbrannen i Tysfjord ble slukket. Etter to år og 40 millioner senere åpner nå Brattlitunnelen igjen.

27 tonn brunost brant opp i Brattlitunnelen i Tysfjord

Det var i januar 2013 at en vogntogsjåfør plutselig oppdaget brann i den fullastede hengeren sin i det han var på tur igjennom Brattlitunnelen i Tysfjord kommune.

Foto: Viggo Aronsen, Statens vegvesen

Tunnelen fikk omfattende skader da et vogntog med 27 tonn brunost tok fyr i januar 2013. I morgen klokken 12 åpner Brattlitunnelen etter to år med vedlikeholdsarbeid.

Brunostbrannen, også omtalt som ostebrannen og på engelsk som «The Goat Cheese Fire». Saken, som raskt vakte nasjonal oppmerksomhet, med omtale blant annet i VG og Aftenposten, og etter hvert internasjonalt, har også fått sin egen Wikipedia-side.

Men når stillheten senket seg i mediene, måtte lokalbefolkningen fortsatt vente to år på å kunne bruke tunnelen igjen.

– Trafikkavviklingen har vært utfordrende. Det har vært lagt ned mye arbeid for å ivareta sikkerheten til trafikanter og arbeidere, samtidig ned at man skulle ha en forsvarlig fremdrift, sier Tor Ivar Johnsen i Statens Vegvesen.

Han sier arbeidet har tatt lengre tid enn ventet, men at de nå er fornøyd med å kunne åpne tunnelen igjen.

Henger tok fyr

Det var 17. januar 2013 at en vogntogsjåfør plutselig oppdaget brann i den fullastede hengeren sin i det han var på tur igjennom Brattlitunnelen i Tysfjord kommune.

Hengeren som tok fyr var lastet med 27 tonn brunost, mysost og fløtemysost og det viste seg at den tradisjonelle osten brant svært godt på grunn av alt fettet.

I en lignende brann i 1999 i Mont Blanc-tunnelen på grensen mellom Frankrike og Italia døde 39 personer da en lastebil med mel og margarin tok fyr, og i 1919 omkom rundt 20 personer og 150 ble skadet da en melassetank eksploderte i Boston.

Brant i fem dager

Brunostbrann i Brattlitunnelen i Tysfjord

Hengeren som tok fyr var lastet med 27 tonn brunost, mysost og fløtemysost og det viste seg at den tradisjonelle osten brant svært godt på grunn av alt fettet.

Foto: Viggo Aronsen, Statens vegvesen

I tillegg var den 3600 meter lange tunnelen utstyrt med udekket PE-skum, noe som førte til at brannmannskap etter hvert måtte trekke ut av tunnelen på grunn av farlige gasser.

Det var heller ikke samband som fungerte inne i tunnelen, og brannen måtte dermed slokke av seg selv.

I hele fem dager brant det inne i tunnelen. Til alt hell ble ingen skadd, men de materielle skadene var voldsomme.

– Alt av innhold i tunnelen over bakkenivå i en lengde av 600 meter brant helt opp, alt var totalskadet. Det gjaldt vann- og frostsikringsutstyr, og alt av elektro, vi hadde en omfattende jobb med å renske ut etter brannen, sa Tor Ivar Johnsen i Statens vegvesen til NRK etter brannen.

Årsaken til brannen ble antatt å være at det tok fyr i hjullagrene.

Gikk verden rundt

Allerede få dager etter hendelsen ble NRK kontaktet av internasjonale TV-selskaper som ønsket bilder fra brannen. Det britiske kringkastingsselskapet BBC la ut historien på sine nettsider og i dagene som fulgte har saken vært omtalt også blant andre i New York Times, Toronto Sun, Sky News, Alaska Dispatch og på nettsiden til Discovery Channel. Den 24. januar fikk brunostsaken omtale på den uavhengige amerikanske radiokanalen National Public Radio der man stiller spørsmål om hva denne osten innholder ettersom den kunne brenne i fire dager, i tillegg til på en humoristisk måte å stille spørsmålet man er trygg og om FN kjenner til problemet.

For å sikre tunnelen er det nå gjort et omfattende arbeid, forteller Johnsen.

– Det er gravd grøfter gjennom hele tunnelen og etablert drenerings- og overvannsystem. I grøftene er det også lagt ned trekkerør for elektro. Det er satt opp vann- og frostsikring i tunnelens ender og dette er brannsikret med sprøytebetong. Utenfor begge tunnelåpningene er det gravd ned tanker for slukkevann slik at brannvesenet kan hente vann der. Til slutt er hele tunnelen asfaltert. Veimerking skal utføres de nærmeste dagene.

Sjekk videoen fra den kraftige brunost-brannen i Brattlitunnelen i Kjøpsvik kommune.
Hvor godt brenner egentlig brunost? Salten brann tester

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
I tredje episode av Stortvildet må Erna Solberg tegne Jonas Gahr Støre. KrF må debattere som SV og motsatt. Hvem vinner debatten?
 Er Jonas Gahr Støre (Ap) god på seksualundervising? Se episode 2 av Stortvildet.