NRK Meny
Normal

– Mange truer med å kjøre på oss

Brunostbrannen i Tysfjord skaper fortsatt trafikktrøbbel. Kristine Aspenes som kjører ledebil gjennom tunnelen møter ofte irriterte bilister som venter i kø.

For to og et halvt år saiden brant 27 tonn brunost i Brattlitunnellen. Fortsatt skaper veiarbeid kø på strekningen. Det irriterer bilistene i Tysfjord.

I januar 2013 tok en vogntoghenger med brunost fyr i Brattlitunnelen ved Kjøpsvik.

Over to og et halvt år senere er arbeidet med å få tunnelen i stand igjen fortsatt ikke ferdig. Det skaper kø på strekningen, noe som irriterer en del bilister i Tysfjord.

– Mange truer med å kjøre på oss. Det er bare å ta det med et smil, forteller Kristine Aspenes som kjører ledebil gjennom tunnelen.

Skulle vært åpnet i juli

Seksjonsleder i Statens Vegvesen, Tor Ivar Johnsen.

Seksjonsleder i Statens Vegvesen, Tor Ivar Johnsen.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Det var varslet at tunnelen skulle åpnes i juli, men den fristen sprakk. Tunnelen hadde omfattende skader og oppgraderes nå også for fremtiden.

– Vi legger ned alt av infrastruktur for fremtidig utbedring og oppgradering av tunnelen, slik at den skal kunne tilfredstille sikkerhetsforskriften som gjelder for riksveitunneler, sier seksjonsleder i Statens Vegvesen Tor Ivar Johnsen.

Vet ikke når tunnelen kan åpnes igjen

Tunnelen er nattestengt og på dagen går det kolonne en gang i timen fra hver side. Statens Vegvesen kan ikke si når den vil bli åpnet igjen. Fortsatt gjenstår det en del arbeid med el-anlegget.

– Men i løpet av slutten av september. begynnelsen av oktober vil det i alle fall bli en bedre og enklere trafikkavvikling, sier Johnsen.

Dette skjedde:

En vogntogsjåfør oppdaget brann i hengeren sin i det han var på tur gjennom Brattlitunnelen i Tysfjord kommune, 17. januar 2013.

Hengeren var lastet med 27 tonn brunost, mysost og fløtemysost. Det viste seg at osten brant svært godt på grunn av alt fettet.

Tunnelen var utstyrt med udekket PE-skum. Dette førte til at brannmannskapet måtte trekke ut av tunnelen grunnet farlige gasser, og brannen måtte slokke av seg selv. Det var heller ikke samband som fungerte inne i tunnelen.

I hele fire dager brant det inne i tunnelen. Til alt hell ble ingen skadd, men de materielle skadene var voldsomme.

Brannen førte til sprekker i fjellet. Lysanlegg, vifter og elanlegg måtte skiftes ut. Det måtte også på plass ny frost- og vannsikring, nødstasjoner og automasjonsanlegg. Det ble klart at det ville koste minst 32 millioner kroner å sikre tunellen.

I september 2015 er arbeidet med tunnelen fortsatt ikke ferdig.