Selma (20) har drømmebilen: – Fantastisk å kjøre

Bilen har blitt nærmest et ikon i BMW-kretser. Den koster mye, men var verdt hver krone for 20 år gamle Selma fra Rognan.

Selma

Her ser vi Selma i bilen sin.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK

Det er en kald vårdag på Rognan. NRK møter Selma Svennsdottir ved hotellet.

20-åringen fra Folda flyttet til tettstedet i Salten da hun var fem, og jobber til daglig ved familiebedriften Edelfarm.

Hun trives godt i bygda med drøye 2600 innbyggere. Til høsten har hun planer om å ta opp fag, og på sikt ta seg utdanning innen havbruksledelse i Bodø.

Men det er ikke derfor NRK har tatt turen. Svennsdottir har nemlig gjort en investering som ble oppslag i lokalavisa Saltenposten forrige uke.

En investering som nok er få i hennes alder forunt.

– Jeg kjøpte den i fjor i september, forteller Selma til NRK.

450 hestekrefter. 0 til 100 på fire sekunder.

Slik ser bilen til Selma ut.

– Det er en BMW M4 Competition 2017-modell. Den er fantastisk å kjøre, sier Selma.

BMW oppgir toppfarta til 250 km/t.

Også NRKs journalist, som må medgi at han ikke har så mye peiling på bil, blir imponert når han leser om detaljene. En motor med «3,0-liters sekssylindret dobbel-turbobensin» høres utvilsomt bra ut.

For å skjønne mer av hvor kul bil dette egentlig er, tar vi en telefon til Vegard Møller Johnsen. Redaksjonssjef for Broom.no.

Han forteller at historien starter på midten av 1980-tallet, med første generasjon BMW M3. De første bilene gikk i produksjon i 1986.

I utgangspunktet var M3 en racerbil som ble brukt i konkurranser. Men i tillegg ble det laget 5.000 «ordinære» biler som kunne kjøpes av hvermannsen.

– Den bilen som kom ut til det sivile markedet, var mer eller mindre en racerbil der de hadde plukka av nummeret på sida, sier Johnsen.

Bilen til Selma er blank og fin.

Selma er veldig fornøyd med BMW-kjøpet. Her ser vi den parkert i nærheten av hotellet på Rognan.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK

Ble en «hit»

Konseptet ble superpopulært.

Hvem ville vel ikke ha en racerbil som kunne brukes på vanlig vei?

Det var altså på 80-tallet. Så har det kommet flere generasjoner av M3 siden da. Det har alltid vært en veldig populær bil blant bilentusiaster.

Vegard Møller Johnsen i Broom.

Vegard Møller Johnsen i Broom.no.

I 2014 endret BMW navnet. M3 blir M4. At man gikk bort fra det tradisjonelle navnet på kupeen, ble det bråk av.

– M3 var en sterk merkevare. At man endret navnet, det var det en del i BMW-miljøet som syntes var veldig synd, sier Møller Johnsen.

Bråk ble det igjen da det ble kjent at 2021-oppgraderingen ville få noen endringer i grillen.

Det man på BMW-språket kaller «nyrene» har blitt store som kanintenner, mener noen.

– Ja, de har blitt ganske svære på den nye M4en. Det er det ikke alle som liker. Men jeg synes det er bra. Du får en mer tilstedeværelse. At den er kontroversiell, er bare fint.

Fin bil. BMW.

At det er fine biler, det er det vanskelig å være uenig i.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK

Selger bra

I dag er M-modellene kjent som de mest sportslige bilene BMW tilbyr. BMW har M-modeller i stort sett alle modellseriene. BMW M3/M4 er blant de mest kjente.

I 2020 rullet det ut 141.218 nye biler med bokstaven M i modellbetegnelsen på veiene rundt om i verden. Noe som er opp seks prosent i forhold til 2019.

Møller Johnsen i Broom.no sier det er ulike modeller av M4.

Han forklarer mer av greia i boksen under her:

NRK forklarer

Hva skjedde med modellene i 2014?

Fram til 2014 besto 3-serien av sedan, coupe, cabriolet og stasjonsvogn. Men så valgte BMW å endre navnestrukturen. Coupe, Gran Coupe og cabriolet ble 4-serien. Sedan og stasjonsvogn forble 3-serie.

Med utgangspunkt i BMW-logikk, er dette naturlig: Oddetall betyr mer fokus på praktiske egenskaper og komfort – mens partall er de mer sportslige modellene.

1,2 millioner kroner kostet M4 ny i 2014, og det før du spekket med litt ekstrautstyr.

Kilde: Johnsen sin artikkel på Broom.no / TV2

– Competition-utgaven er etter min mening kanskje den grummeste. Den er steinrå. Nesten et lite ikon i BMW-kretser. Er du heldig får du en vanlig M4 for 600.000 brukt. Competition er mye dyrere. Det er færre produserte eksemplarer, og er mer sjelden.

– Kjempekult!

Selma beskriver en stor kjøreglede, og er glad i bilen sin. Det ligger mye jobb og overtid bak kjøpet.

Tidligere har hun hatt en 525, 420, 316 og en 320. Før hun til slutt kjøpte M4.

– Dette er noe helt annet. De andre er ikke stygg eller har gått noe dårlig, men det blir noe helt annet. Og så har du jo lyden:

Den nøyaktige prisen vil Selma helst ikke ut med, utover at det er snakk om «700 og noe».

Om bilinteressen til Selma, har Johnsen i Broom.no bare én ting å si:

– Det er kjempekult! Helt strålende! Kjøper du en slik bil, så vet du hva du vil ha og har du en klar interesse for bil. Det tyder på et glødende, ekte engasjement.

– Jeg har selv en «vanlig» M4. Så jeg må si jeg er litt sjalu, ler Johnsen.

I vinter fikk Selma testet bilen på glattisen i Valnesfjord. Da så det slik ut:

Selma Rós Svensdottir
Slik ser bilen til Selma ut.

BMW har en lang historie.

Foto: Markus Thonhaugen
Her kjører Selma på glattisen.

Selma fikk også testet bilen på isbanen i Valnesfjord i vinter. Det beskriver hun som en god opplevelse.

Foto: Selma Ros Svensdottir
Fra da Selma var og prøvde bilen på glattisen.

Her ser vi et annet bilde fra da Selma testet bilen på glatta.

Foto: Selma Ros Svensdottir

Se video fra da NRK var med ut på glattkjøring i Valnesfjord i 2017: