Hopp til innhold

Åpner ny E6 to år før den er ferdig

Vegvesenet åpner to strekninger på E6 på Helgeland for å gjøre veien tryggere i vinter.

E6 Helgeland Nord

Møtende trafikk har tidligere vært et problem på denne strekningen. Nå er veien mindre svingete og har jevnere stigning, som gjør det mindre risikofylt her på vinterstid.

Foto: Frank Nygård

Bård Nyland, prosjektleder E6 Helgeland

Bård Nyland står ved den nye strekningen som har blitt åpnet på E6 Helgeland Nord.

Foto: Frank Nygård

Bilistene langs E6 på Helgeland går en sikrere vinter i møte, når Statens vegvesen åpner to av de verste flaskehalsene i Dunderlandsdalen.

– Selv om ikke veien er ferdig, har vi valgt å åpne for trafikk for å gjøre veien tryggere for bilistene i vinter, sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.

Både på strekninga Dunderland – Storvollen, og Hjartåsbakkene er trafikken nå satt over på veien som skal bli den nye E6.

– Før var det store problemer med både svingete vei og ujevn stigning. Det ble ofte trafikkork da store vogntog møttes, forklarer Nyland.

– Et stort uromoment har forsvunnet

En av dem som kjører denne strekningen oftest av alle, er yrkessjåfør Mikko Andersson. Han kjører lastebilen i snitt annenhver dag fra Mo i Rana og nordover.

Mikko Anderson

Mikko Andersson er yrkessjåfør for Meyership, og kjører nordover mot Bodø, Narvik og Harstad annenhver dag.

Foto: Frank Nygård

– Veistrekningen har tidligere vært trang og preget av ulykker, forteller Andersson.

Sjåføren har ofte opptil 13 timer lange arbeidsdager. Han forklarer at et stort uromoment i jobben nå har forsvunnet.

– Sikkerheten er mye bedre, og arbeidsdagen er blitt enklere. Det er fantastisk at de har kunnet åpne veien to år før planlagt, sier yrkessjåføren.

e6 nord

To år før planen

På E6 Helgeland-prosjektet er det totalt 12 mil veistrekning som det er iverksatt arbeid på. 12 km strekning er enda ikke lyst ut på anbud.

Er dere i rute med E6 Helgeland?

– Jeg vil si at vi er godt i rute. Den strekninga vi åpner nå i vinter på Helgeland nord, skulle egentlig være ferdig i 2019. Sør-delen av E6 skal være ferdig i 2021 ifølge kontrakten. Men mye vil nok tas i bruk allerede i 2020, forklarer Bård Nyland.

Det har vært betydelige endringer i terrenget. Frem til nå har de sprengt tre millioner kubikkmeter, noe som tilsvarer 300.000 lastebillass. Steinen og bergmassen som sprenges blir brukt på nytt til å bygge den ny veien.

Etter utbedringen vil E6 være kortet inn med 6.2 kilometer.