Hopp til innhold

Aksjonerte mot sosial dumping på veiene

– Vi mener det blir skjev konkurranse for norske førere, så skjevt som det kan bli, sier fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund, Einar Endresen.

Aksjon mot sosial dumping

Kenneth Svendsen fra Fremskrittspartiet var en av politikerne som møtte opp på aksjonen lørdag.

Foto: Herman A. Hansson

Lørdag formiddag aksjonerte Norges Lastebileier-Forbund i samarbeid med Norsk Transportarbeiderforbund på veien mellom Fauske og Bodø.

Einar Endresen forteller til NRK at utenlandske vogntogførere ikke følger de norske reglene. Dermed blir de ifølge Endresen en trussel mot den norske transportnæringa.

– Trusselen mot den norske transportnæringa omhandler utenlandske biler sin transport av gods i Norge. Reglene forteller at en utenlandsk bil kan lasse tre lass fra et punkt til et annet innad i Norge i løpet av syv dager før han må ut av landet igjen. Det ser vi ikke skjer, forteller Endresen.

Ifølge Endresen kommer biler fra Øst-Europa til Norge og kjører her i flere uker og måneder. Det bryter med reglene om at det bare er lov å kjøre i syv dager.

Vil fokusere på problemet

– Vi ønsker å få myndighetene til å fokusere på dette problemet, og få dem til å reagere og bedre forholdene.

(artikkelen fortsetter under)

Bannere

På lastebiler og busser, hadde NLF og NTF plassert bannere.

Foto: Herman A. Hansson

Ifølge Endresen handler ikke aksjonen om å motarbeide utenlandske førere, men at de stiller på de samme vilkårene som de norske.

– Vi er ikke imot konkurranse i det hele tatt, men konkurransen bør være på like vilkår, de samme rammebetingelsene.

Mens de norske førerne i motsetning til de utenlandske må betale toll, bom og kjøpe dyrere diesel, blir det et spørsmål om kostnader.

– Det blir urettferdig, for de kan utføre jobbene mye billigere og kjøre billigere når de slipper å ha de utgiftene som den norske transportør har. I tillegg kommer utgiftene på lønninger.

– Viktig å få frem hva vi mente

Herman A. Hansson, distriktssjef i Norges lastebileierforbund

Herman A. Hansson i Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

Herman A. Hansson i NLF forteller til NRK.no at turen fra Fauske til Bodø gikk bra.

– Vi var et titalls biler som var på veien. Vi brukte også litt ekstra tid ved å ta den gamle veien gjennom Valnesfjord.

I Bodø samlet de seg ved Bodø havn der det ble holdt appeller. I tillegg til å høre hva de ulike politiske partiene mente om saken, var det for Hansson også like viktig å frem hva de mente.

– Hovedbudskapet vårt var å fokusere på ulovlig kabotasje. Det var vel så viktig å få frem hva vi mente, som hva politikerne sa, sier Hansson.

Fikk politisk støtte

Hansson forteller at det var samlet rundt 25 personer på Bodø havn. Politikerne var åpne for å løse problemet med sosial dumping på veiene.

– De var alle velvillige stilt til å løse problemet. Selvfølgelig med ulike fremgangsmåter, men slik er det jo med ulike partier. Disse reglene er jo styrt gjennom EU, så det må gjøres tilpasninger i forhold til det.

Einar Endresen

Einar Endresen, fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund, snakket også til de oppmøtte på Bodø havn.

Foto: Herman A. Hansson