Hopp til innhold

– Oppbyggingen blir en langvarig og kostbar affære

Geologer starter i dag jobben med å finne ut om det i det hele tatt er mulig å bygge opp igjen Tosenveien, eller om et nytt trasévalg må vurderes. Samtidig forbereder eieren av veien seg på en gigantregning. – Dette blir dyrt, sier samferdselsråd Wilfred Norlund.

Ras på fylkesvei 76, Tosbotn

FYLKESVEI SKLED UT I HAVET: Entreprenøren tror det vil ta flere måneder å få åpnet veien igjen. Personer som skal fra Brønnøy-området og inn på E6 må nå benytte seg av omkjøringsveien som er 30 mil med ferge.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Geoteknikere blir i formiddag fraktet inn i rasområdet på Sør-Helgeland, hvor to gigantiske leirskred tok med seg fylkesvei 76 og tre hus i helga. Fylkesveien er den eneste fergefrie tilknytningen folk i Brønnøy og Sømna har til E6, og flere tusen mennesker er nå uten veiforbindelse. Omkjøringsveien er på 30 mil med ferge.

– Dette er en alvorlig situasjon. Fylkesvei 76 brukes daglig av svært mange mennesker. Når veien stenges på månedsvis skaper det usikkerhet for befolkninga og næringslivet hemmes, sier samferdselsråd Wilfred Norlund (Sp) i Nordland.

Forbereder seg på gigantregning

Geoteknikerne skal først vurdere om det er sikkert å bevege seg inn i rasområdet. Deretter starter den omfattende jobben med å vurdere hva som må til for å bygge opp veien igjen.

– Alle som har sett bilder av rasstedet skjønner at dette blir en langvarig og kostbar affære. Det er enorme mengder med kubikk som skal bygges opp igjen. Vi vet ikke om grunnen er mulig å bygge ny vei på heller. Kanskje må vi vurdere et annet trasévalg, sier samferdselsråden.

Nordland fylkeskommune som eier veien, må hente penger fra annen drift og vedlikehold for å betale regninga.

– Det kan bety at det blir mindre asfaltering på fylkesveiene i år, sier Wilfred Norlund.

Økt trafikk på fergene

Ras på fylkesvei 76, Tosbotn
Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Rasene har ført til en kraftig trafikkøkning på fylkesvei og fergene.

– På første avgang fra Forvik til Tjøtta var det tre vogntog, en god del varebiler og personbiler. Trafikken kommer nok til å øke på utover dagen, opplyser passasjer Alf Larsen til NRK.

Nå forbereder lokalbefolkninga, næringslivet og samferdselsråden i Nordland seg på mange måneder med stengt vei.

– Vi har allerede startet arbeidet med å forsterke fergetilbudet mellom Tjøtta-Forvik. Så snart vi får ferger tilbake fra verkstedopphold skal vi forsterke tilbudet ytterligere framover.

Setter inn ekstra ferge

Folk som skal fra Mosjøen og inn til Brønnøysund eller omvendt må benytte seg av sjøveien. Alternativene er ferge fra Horn til Andalsvågen og videre med ferge mellom Tjøtta og Forvik til Sandnessjøen. Eventuelt ferga mellom Vennesund og Holm.

Planene utover uka er å sette inn MF «Ramtind» i Tjøtta-Forvik-bassenget, som vil gå faste ruter fra Tjøtta fire eller fem ganger hver dag. Bussen mellom Brønnøysund og Mosjøen går via Sandnessjøen.

Ras Tosbotn
Foto: Håkon Gjersvold
Tosbotn