Hopp til innhold

– En regatta langs norskekysten kan bli blant de heftigste i verden

Seilere forsøker nå å sette rekord på distansen Lindesnes – Nordkapp. Resultatet kan bli et årlig race med båter fra hele verden.

Seilere forsøker nå å sette rekord på distansen Lindesnes – Nordkapp. Resultatet kan bli et årlig race med båter fra hele verden.

Det er Emil Engebrigtsen som er initiativtaker til prosjektet, hvor fire seilere forsøker å tilbakelegge en distanse på mellom 1150 og 1350 nautiske mil på kortest mulig tid.

Engebrigtsen er selv nordlending med en far på Ylvingen, og jobber som daglig leder i selskapet SeilNorge, som siden 2009 har tilbudt seilopplevelser langs kysten av Nord-Norge.

– Vi er lidenskapelig opptatt av norskekysten, og mener denne strekningen fortjener en egen rekord, sier Engebrigtsen, som har med seg sin onkel Erik Engebrigtsen i tillegg til kameratene Andreas Wennersten og Andreas Røe på turen.

Engebrigtsen forteller at hensikten ikke bare er å øke bevisstheten rundt norskekysten som en ypperlig plass for seiling – de ønsker også å danne grunnlag for det som kan bli en av verdens hardeste seilregattaer om få år.

– Det er mange tøffe regattaer som går over Middelhavet og over Atlanteren. Men her snakker vi om en norsk kystregatta, som på grunn av sine områder innaskjærs kan bli blant de heftigste i verden.

På seilas langs norskekysten

Fra venstre Erik Engebrigtsen, Andreas Wennersten og Andreas Røe.

Foto: Emil Engebrigtsen

Ufrivillig stopp i Sandnessjøen

Gjennom turen, som startet fra Lindesnes forrige søndag, samles det også inn penger til Caritas, som jobber med å hjelpe og bistå mennesker på flukt i Europa.

Hele seilasen håper de å klare på maksimalt ti dager. Flere delrekorder skal settes underveis – blant annet mellom Ålesund og Rørvik, og mellom Brønnøysund og Bodø.

Men etter en god start, hvor de seilte fra Lindesnes til Sandnessjøen på tre og et halvt døgn, ble det stopp.

– Vi skulle egentlig bare få om bord litt forsyninger, og valgte samtidig å sjekke et problem vi har hatt med riggen, der forseilet har vært litt vanskelig å rulle inn og ut, sier Engebrigtsen.

Da de klatret opp i masta for å inspisere den nærmere, fant de ut at vaieren som holder masta forover nesten var røket i toppen. Takket være gode hjelpere i Oslo, fikk de opp en ny vaier og fikset skaden på rekordtid. Lørdag morgen klokken fire fortsatte ferden nordover.

– Vi er en del forsinket i forhold til planen, men gir ikke opp, sier Engebrigtsen.

Erik Engebrigtsen ved roret
Foto: Emil Engebrigtsen

Regatta kan bli en realitet om få år

Ekstreme seilaser kan synes å ha vokst i popularitet de senere årene. I 2012 ble det for eksempel startet en regatta rundt Fyn i Danmark, som den gang hadde 12 deltakere. Tre år senere er det hele 300 båter som deltar.

Engebrigtsen tror en norsk kystregatta kan bli en realitet om ett til to år.

Litt avhengig av hvor mange man klarer å samarbeide med om å opprette en slik regatta, så tror jeg det er oppnåelig på relativt kort tid.

Emil Engebrigtsen