Noen av de 16 tunnelene i Sørfold ble bygget så langt tilbake som på 1950-tallet.
Opp mot 500 tunneler på de Norske hovedveiene er i så dårlig stand at de ikke innfrir EUs nye krav til brannsikkerhet.
– Vi har store utfordringer i disse tunnelene på grunn av mangel på forebyggende tiltak, kommunikasjonssystem, lys og slokkemidler i de gamle tunnelene, sier Rolf Søtrop i Salten Brann til NRK.
EU har gitt Norge frist for å utbedre tunnelene innen 2019.
Slik det er i dag er det lite brannfolkene får gjort dersom det oppstår en stor brann i en av de gamle tunnelene.
- Les også:
- Les også:
Farlige veier å ferdes på
Regjeringen har satt av ni milliarder kroner i Nasjonal transportplan i kommende periode til tunnelopprusting for å møte kravene fra EU.
Imens fortviler yrkessjåfører over smale, mørke og hullete tunneler som gjør det farlig å ferdes på veiene.
(Saken fortsetter under videoen)
– Flere tunneler her har en veibredde på under fem meter, og har derfor ikke midtstripe. Når du møter et annet vogntog må farta senkes til 40- kilometer i timen. Da tar det sin tid å komme gjennom 16 tunneler, sier yrkessjåfør Bjørnar Solvoll.
Grell kontrast til moderne tunneler
– De nye tunnelene er jo fantastiske, og er et kvantesprang fra alle de gamle tunnelene vi har, sier Søtrop i Salten Brann til NRK.
- Les også:
Han understreker at i de nye tunnelene er det klart større mulighet for å redde liv hvis en brann skulle oppstå.
(Saken fortsetter under bildet)
Men sammen med vegvesenet har Salten Brann utarbeidet en beredskapsplan for å gjøre det beste ut av dagens situasjon.
– Skal være klart til 2019
Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Skjerve tar problemet på alvor, og sier at det jobbes med å nå kravene til EU innen 2019.
– Det er viktig å presisere at EU ikke stiller noen krav til veibredde, men til nødnett og generell kommunikasjon og slokkemidler. De aller fleste tunnelene skal være klare til 2019, sier Skjerve til NRK.