Hopp til innhold

Brannvesenet frykter branner i utdaterte tunneler

– En brann i disse tunnelene kan fort utvikle seg til å bli en veldig uhåndterlig situasjon, sier brann- og redningssjef i Salten Brann Rolf Søtorp.

Smale tunneler i Sørfold. E6

EU har gitt Norge frist for å utbedre tunnelene innen 2019.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Brannsjef i Salten, Rolf Søtorp

Brannsjef Rolf Søtorp i Salten Brann er bekymret over utdaterte tunneler.

Foto: Barbro Andersen / NRK

Noen av de 16 tunnelene i Sørfold ble bygget så langt tilbake som på 1950-tallet.

Opp mot 500 tunneler på de Norske hovedveiene er i så dårlig stand at de ikke innfrir EUs nye krav til brannsikkerhet.

– Vi har store utfordringer i disse tunnelene på grunn av mangel på forebyggende tiltak, kommunikasjonssystem, lys og slokkemidler i de gamle tunnelene, sier Rolf Søtrop i Salten Brann til NRK.

EU har gitt Norge frist for å utbedre tunnelene innen 2019.

Slik det er i dag er det lite brannfolkene får gjort dersom det oppstår en stor brann i en av de gamle tunnelene.

Farlige veier å ferdes på

Regjeringen har satt av ni milliarder kroner i Nasjonal transportplan i kommende periode til tunnelopprusting for å møte kravene fra EU.

Imens fortviler yrkessjåfører over smale, mørke og hullete tunneler som gjør det farlig å ferdes på veiene.

(Saken fortsetter under videoen)

Bli med inn i en av 500 norske tunneler som ikke tilfredstiller EUs krav. Bjørnar Solvoll vil helst ikke møte motgående vogntog i tunnelen på E6

Her vil yrkessjåfør Bjørnar Solvoll helst ikke møte motgående vogntog i tunnelen på E6.

– Flere tunneler her har en veibredde på under fem meter, og har derfor ikke midtstripe. Når du møter et annet vogntog må farta senkes til 40- kilometer i timen. Da tar det sin tid å komme gjennom 16 tunneler, sier yrkessjåfør Bjørnar Solvoll.

Grell kontrast til moderne tunneler

– De nye tunnelene er jo fantastiske, og er et kvantesprang fra alle de gamle tunnelene vi har, sier Søtrop i Salten Brann til NRK.

Han understreker at i de nye tunnelene er det klart større mulighet for å redde liv hvis en brann skulle oppstå.

(Saken fortsetter under bildet)

Smale tunneler i Sørfold. E6

Tunnelene i Sørfold er meget smale, og holder en dårlig standard.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Men sammen med vegvesenet har Salten Brann utarbeidet en beredskapsplan for å gjøre det beste ut av dagens situasjon.

– Skal være klart til 2019

Kjell Skjerve

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Skjerve sier at kravene til EU skal nås innen 2019.

Foto: Harald Krogtoft

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Skjerve tar problemet på alvor, og sier at det jobbes med å nå kravene til EU innen 2019.

– Det er viktig å presisere at EU ikke stiller noen krav til veibredde, men til nødnett og generell kommunikasjon og slokkemidler. De aller fleste tunnelene skal være klare til 2019, sier Skjerve til NRK.