NRK Meny
Normal

– Dette er direkte farlig, det kan knekke når som helst

Statens vegvesen sier fergekaia på Festvåg i Bodø kunne falt i sjøen. Se hva som holder den oppe.

undervannsbilder av fergeleiet på Festvåg

video: J.R. Dykkerservice

Mandag ble det slått full alarm og all trafikk over fergeleiet på Festvåg ble stoppet fordi store deler av fundamentet var i ferd med gi etter.

I dag har dykkere undersøkt fundamentet som holder fergekaia oppe, og undervannsbildene viser at skadene er verre enn antatt. I videoen beskriver dykkeren hvor kritisk situasjonen er.

– Jeg ser at røret er blitt skeivt. Dette er direkte farlig, det kan knekke når som helst. Dette er kritisk, sier dykkeren Jan Rydheim i dykkerfirmaet J.R. Dykkerservice i videoen.

– Kan falle i vannet

På videoen kommer det fram at massene rundt søyla er vasket bort og at spissen på søyla rett og slett er for dårlig festet i fjellet. Dette er ei av to søyler som holder fergelemmen oppe.

– Faren slik det står i dag er at vi kan få en utglidning slik at hele kaia blir skeiv eller faller i vannet. Det kan vi ikke risikere, sier Kjell Skjerve, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Kjell Skjerve

Kjell Skjerve, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

Fyllinga til fergeleiet hviler på leire. En slik bløt masse må dekkes med store steiner. Men lenger inn har vannstrømmen fra propellene gravd bort så mye masse at også denne delen var fergeleier er i ferd med å bli ustabil. Sannsynligvis er det krefter fra propellen på ferga som har vasket vekk massene.

Stengt i ei uke

– Hva ville ha skjedd dersom fergelemmen hadde glidd ut med et vogntog på tur om bord?

– Da ville sannsynligvis fergelemmen også ha hvilt på selve ferga, så det er ikke sikkert vi ville fått noe dramatisk hendelse. Men det er ikke slik vi vil ha det. Heldigvis oppdaget den årlige inspeksjonen dette slik at vi får rettet opp skaden før vi fikk et uhell, sier Kjell Skjerve.

Fergekaia er nå stengt i ei ukes tid mens reparasjonsarbeidet pågår.

– Først må området rundt ryddes slik at det er trygt å jobbe. Når dette er gjort må det gjøres en undervannsstøpning for å sikre pilaren. Det må støypes bedre fast i fjellet, forklarer Skjerve.

Stod ferdig i 2011

Fergekaia som frakter passasjer over til Kjerringøy stod ferdig i 2011, og er dermed kun tre år gammel. Nå skal Vegvesenet finne ut hvem som har ansvaret for situasjonen.

– Vi i Vegvesenet må se på om vi har gjort noe feil i våre beregninger og anbudsgrunnlag. Så har vi en entreprenør som har utført anbudet og som igjen har hatt en underentreprenør. Vi har god dokumentasjon på alt arbeidet som er gjort, så jeg har god tro på at vi skal komme til enighet om hvordan utgiftene skal fordeles, sier Skjerve.

Regning i millionklassen

Totalt vil regningen bli i millionklassen. For i tillegg til reparasjonsutgiftene får Vegvesenet også ei ekstraregning på ferga og hurtigbåten som har blitt satt inn erstatning mens reparasjonsarbeidet pågår. Mens arbeidet pågår får passasjerene reise gratis med hurtigbåt til Kjerringøy.

– Totalt blir det nok snakk om noen millioner. Hvor mye vet vi ikke enda, sier Kjell Skjerve.

Nytt fergeleie til Kjerringøy

Se da fergeleiet ble bygget i 2011.