Geolog Kåre Ingolf Karlson i Statens vegvesen sier de ikke har resultatene klare, men at det er fjell å bygge tunnel i.
– Vi er ikke i tvil om at det skal gå greit å lage tunnel, men detaljbestemmelsene vil vi ta når vi får resultatene, sier Karlson til NRK.
Bytunnelen i Molde har vært planlagt som et miljøtiltak for å avlaste trafikken i bysentrum.
Kartlegger fjelloverflaten
De siste dagene har det blitt gjort undersøkelser i området fra en tunnelåpning bak Rica Seilet på Reknes og til Romsdalsmuseet, der det langt nede i dypet skal være en stor rundkjøring.
– Nå sjekker vi nivået for bergoverflaten og kvaliteten på berget i det området der rundkjøringen skal plasseres, sier geolog Kåre Ingolf Karlson.
Geologene jobber med å finne ut hva berggrunnen under Romsdalsmuseet består av.
– Lydhastigheten vi nå måler sier oss noe om kvaliteten på berget og samtidig klarer vi å kartlegge fjelloverflaten slik at vi vet hva vi har å jobbe med, sier Karlsson.
– Skal løse de trafikale problemene
Geologene har gjort undersøkelser flere steder i Molde, både ved Aker stadion og Reknes ungdomshus.
Undersøkelsene av berggrunnen skjer midt om striden om fergefritt E-39 gjennoms Molde. Møreaksen, en påtenkt fergefri forbindelse på E39 Kyststamveien over Romsdalsfjorden, kan komme som et av de første store prosjekta.
Les også:
Planprosjektleder for Bypakken, Ivar-Ole Mittet mener de ikke bidrar til å fyre opp under den betente striden.
–Den korte bytunnelen er for å løse de trafikale problemene i bykjernen.
Han presiserer at den korte bytunnelen kan være en del av en lengre bytunnel og Vegvesenet skal starte med en utredning om hvordan Møreaksen skal gå gjennom byen.
Les også: