NRK Meny
Normal

Geologer: – Går greit å bygge tunnel i Molde

Geologer jobber med å finne ut hva berggrunnen under Romsdalsmuseet består av. Torsdag avsluttes de seismiske undersøkelsene av fjellgrunnen for en kort bytunnel i Molde.

Planlegging

Geolog Kåre Ingolf Karlson og planprosjektleder for Bypakken, Ivar-Ole Mittet (t.h) ved Romsdalsmuseet der det djupt nede i fjellet planlegges en stor rundkjøring med diameter på 52.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Geolog Kåre Ingolf Karlson i Statens vegvesen sier de ikke har resultatene klare, men at det er fjell å bygge tunnel i.

– Vi er ikke i tvil om at det skal gå greit å lage tunnel, men detaljbestemmelsene vil vi ta når vi får resultatene, sier Karlson til NRK.

Bytunnelen i Molde har vært planlagt som et miljøtiltak for å avlaste trafikken i bysentrum.

Kartlegger fjelloverflaten

De siste dagene har det blitt gjort undersøkelser i området fra en tunnelåpning bak Rica Seilet på Reknes og til Romsdalsmuseet, der det langt nede i dypet skal være en stor rundkjøring.

– Nå sjekker vi nivået for bergoverflaten og kvaliteten på berget i det området der rundkjøringen skal plasseres, sier geolog Kåre Ingolf Karlson.

Geologene jobber med å finne ut hva berggrunnen under Romsdalsmuseet består av.

– Lydhastigheten vi nå måler sier oss noe om kvaliteten på berget og samtidig klarer vi å kartlegge fjelloverflaten slik at vi vet hva vi har å jobbe med, sier Karlsson.

– Skal løse de trafikale problemene

Geomap

Selskapet Geomap gjør seismikkundersøkelser for Statens vegven og forbereder her målinger ved Reknesbanen bak Romsdalsmuseet.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Geologene har gjort undersøkelser flere steder i Molde, både ved Aker stadion og Reknes ungdomshus.

Undersøkelsene av berggrunnen skjer midt om striden om fergefritt E-39 gjennoms Molde. Møreaksen, en påtenkt fergefri forbindelse på E39 Kyststamveien over Romsdalsfjorden, kan komme som et av de første store prosjekta.

Les også: Vil ha Møreaksen lengst frem i veikøen
Bytunnel må komme før Møreaksen

Planprosjektleder for Bypakken, Ivar-Ole Mittet mener de ikke bidrar til å fyre opp under den betente striden.

–Den korte bytunnelen er for å løse de trafikale problemene i bykjernen.

Han presiserer at den korte bytunnelen kan være en del av en lengre bytunnel og Vegvesenet skal starte med en utredning om hvordan Møreaksen skal gå gjennom byen.

Les også: – Vi må vurdere lang tunnel under Molde