Fergene skal bort. Isteden skal det bygges broer og tunneler. Møreaksen skal samle Møre og Romsdal og avløse ferjer på tre strekninger mellom Ålesund og Kristiansund.
– Får nok ikke svar med det samme
Statssekretær Bård Hoksrud er mannen som skal avgjøre hvilke vegprosjekter som skal få klarsignal.
Onsdag i neste uke får han besøk av Jan Petter Hammerø og co. som vil at private selskaper skal ha ansvaret for å finansiere, drive og bygge Møreaksen. Offentlig-privat samarbeid, eller OPS, kalles det.
– Vi håper at vi legger inn noen gode argumenter som de vil følge opp videre. Vi får nok ikke svar med det samme, sier Hammerø.
- Les også:
Kan bli pilotprosjekt
Grønt lys for Møreaksen er avhengig av forarbeidet og argumentene som kjøres frem. Det gjelder å smi mens jernet er varmt. Ett av argumentene er at Møreaksen kan bli et pilotprosjekt, mener Høyres mann i transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten.
– Når Møreaksen får ferdig sitt konsept og hvis vi får oppstart innen rimelig tid, vil prosjektet kunne være en mal for lignende samband på E39, sier Orten.
Positive signaler
Signalene fra Hoksrud er svært positive. Han mener at prosjektet ser lite komplisert ut og han har fått gode tilbakemeldinger.
– Det er ofte usikkerhet som er negativt med et offentlig-privat samarbeid. Det kan dukke opp uforutsette hendelser i et prosjekt som gir kostnadssprekker. Men her opplever jeg ikke det, sier Hoksrud. Han tror at OPS kan gjøre at Møreaksen blir bygget raskere.