NRK Meny
Normal

Vil ha Møreaksen lengst frem i veikøen

I kampen for en fergefri E39 har Vestlandet stått sammen. Nå begynner en beinhard kamp om å komme lengst frem i køen.

Møreaksen

Møreaksen vil kunne erstatte fergestrekningene Mordalsvågen – Solholmen og Hollingen – Aukra og Molde-Vestnes.

Foto: Møreaksen

Jan Petter Hammerø

Jan Petter Hammerø (H).

Foto: Gunnar Sandvik / NRK
Helge Orten

Helge Orten (H) i transportkomiteen.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK
Bård Hoksrud

Statssekretær Bård Hoksrud(Frp).

Foto: Larsen, HÃ¥kon Mosvold / NTB scanpix

Fergene skal bort. Isteden skal det bygges broer og tunneler. Møreaksen skal samle Møre og Romsdal og avløse ferjer på tre strekninger mellom Ålesund og Kristiansund.

– Får nok ikke svar med det samme

Statssekretær Bård Hoksrud er mannen som skal avgjøre hvilke vegprosjekter som skal få klarsignal.

Onsdag i neste uke får han besøk av Jan Petter Hammerø og co. som vil at private selskaper skal ha ansvaret for å finansiere, drive og bygge Møreaksen. Offentlig-privat samarbeid, eller OPS, kalles det.

– Vi håper at vi legger inn noen gode argumenter som de vil følge opp videre. Vi får nok ikke svar med det samme, sier Hammerø.

Kan bli pilotprosjekt

Grønt lys for Møreaksen er avhengig av forarbeidet og argumentene som kjøres frem. Det gjelder å smi mens jernet er varmt. Ett av argumentene er at Møreaksen kan bli et pilotprosjekt, mener Høyres mann i transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten.

– Når Møreaksen får ferdig sitt konsept og hvis vi får oppstart innen rimelig tid, vil prosjektet kunne være en mal for lignende samband på E39, sier Orten.

Positive signaler

Signalene fra Hoksrud er svært positive. Han mener at prosjektet ser lite komplisert ut og han har fått gode tilbakemeldinger.

– Det er ofte usikkerhet som er negativt med et offentlig-privat samarbeid. Det kan dukke opp uforutsette hendelser i et prosjekt som gir kostnadssprekker. Men her opplever jeg ikke det, sier Hoksrud. Han tror at OPS kan gjøre at Møreaksen blir bygget raskere.