Cruiseskipet "Ryndam" med britiske og tyske turister ombord var på vei inn til Ålesund i dag, halvannen time forsinket.
Mandag 4. juli var det "Mein Chiff" som ble to timer forsinket.
LOSPROBLEM
I følge European Cruise Service skjer dette daglig. Og det får konsekvenser for både turister og for de som yter tjenester på land.
- Vi har lagt opp turer i land, men når båten blir forsinket så må vi bygge om alt. Da blir det problemer med buss og guide, og det blir også kostbart, sier Arne Sagmo i Møre og Trønderlag Guideservice.
Arne Sagmo i Møre og Trønderlag Guideservice.
Foto: Iver Bostad / NRKFår ikke los
I juli topper det seg med trafikk i cruisehavnene og Kystverket har tidligere løst dette ved at losene jobbet overtid.
I prosessen med å få i en ny særavtale har det for Kystverket vært et poeng å holde kostnadene nede.
Assisterende kystdirektør Per Jan Osdal.
Foto: Iver Bostad / NRK- Det har vært løst ved at vi i større grad klarte å rekruttere folk på ekstravakt, men der har vi større problem denne sesongen, sier assisterende kystdirektør Per Jan Osdal.
Formann i Norsk Losforbund Jan Magne Fosse er lite fornøyd med måten losene har blitt behandlet på den siste tiden.
Formann i Norsk Losforbund Jan Magne Fosse.
Foto: Iver Bostad / NRK- Jeg er forbannet over måten Kystverket har behandlet losene på de siste månedene. Derfor er ikke viljen til å jobbe overtid stor, sier Fosse.
Krever forutsigbarhet
Forhandlingene om ny avtale for de 285 statslosene har pågått siden september i fjor.
Nå har fiskeriministeren grepet inn og løftet saken opp på et høyere forhandlingsnivå. Hovedkravet til losene er mer forutsigbar arbeidstid.