Det sunnmørske verftet har gått inn i en kontrakt med skotske Inverlussa Marine Services. Kontrakten har en verdi i overkant av 30 millioner kroner.
– Vi er svært tilfredse med at de har valgt oss, og håper at dette er starten på et langt og godt samarbeid, sier salgsdirektør Lars Conradi Andersen.
Skipet skal bygges ved verftet i Leirvik i Sogn, og det er planlagt levering neste år, med opsjon på ett skip til som kan leveres i tredje kvartal i 2017.
Skotsk oppdrett
Andersen er svært fornøyd med Havyards nye partner, og i pressemeldingen skriver skotske direktøren for Inverlussa, Ben Wilson, at de ser frem til samarbeidet.
– Vi har sett etter et verft med de kvalitetene vi har funnet hos Havyard, og når de i tillegg kom opp med en svært god leveringstid var valget enkelt. Vi ser av de produktene de leverer at vi har god grunn til å ha høye forventninger til vår nye båt, sier Wilson.
I følge Andersen er partnerskapet perfekt.
– Inverlussa er en perfekt partner for oss når vi går inn i dette segmentet, og med sin lange erfaring både fra oppdrett og operasjon av arbeidsbåter har de mye å tilføre oss.
Saken fortsetter under bildet.
Illustrasjon av skipet, som skal brukes i skotsk oppdrettsnæring.
Foto: HavyardViktig kontrakt
Kontrakten er Havyard Ship Technology sin første innenfor dette segmentet, og selv om den er liten i forhold til det verftet tradisjonelt bygger er den ikke mindre viktig av den grunn, skriver verftet i pressemeldingen.
Verftet i Havyard gruppen har de senere årene vært gjennom en nødvendig omstilling for å møte den endrede markedssituasjonen, og har etablert seg innenfor både brønnbåt, fiskeri og vindkraft service i tillegg til offshore service.
Daglig leder Lasse Stokkeland i Havyard Ship Technology ser lyst på fremtiden og tror på flere kontrakter i tiden fremover
– Selv om det er tøff konkurranse, ser vi at arbeidet vi har lagt ned for å omstille oss og gå inn i nye segmenter de siste årene, er i ferd med å bære frukter, sier Stokkeland.
Verftet ferdigstiller nå to isbrytere som skal leveres til russiske Femco, og har i tillegg en brønnbåt som skal leveres til Norsk Fisketransport før nybygget til Inverlussa skal leveres.