Statens vegvesen inviterer til debatt med denne stamvegutredninga som skal danne et grunnlag for Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019.
Bedre veger med høyere standard er målet, sier Jon Arne Klemetsaune i Statens vegvesen. Det er hovedfokus å få bedre vilkår for næringslivets transporter, sier han.
I tillegg er det viktig å få redusert driftsutgiftene og det kan skje gjennom innkorting av ferjestrekninger som over Romsdalsfjorden.
Må fordele investeringer
Men investeringsbehovet er langt høyere enn det det blir satt av penger til. Derfor har man fordelt investeringer over 3 tiårsbolker. Bytunnelen i Molde fra Roseby/Lingedalsområdet og til Reknes blir foreslått flytta opp i gruppe 1 med høyest prioritet.
Den interne prioriteringa i denne høyeste gruppa skjer i løpet av kommende år gjennom Nasjonal transportplan. Men tunnel og ferjeleieflytting kan koste kanskje 600 millioner kroner og intern prioritering i gruppene kan være avhengig av viljen til lokal finansiering i tillegg til statlig, sier Klemetsaune.
Opdølstranda i lang tunnel
Andre strekninger i fylket som er prioritert i gruppe 1 er en 7 og en halv kilometer lang og kostbar tunnel på rasfarlige Opdølstranda i Sunndal.
Ny veg mellom Lønset og Hjelset i Molde er også i høyeste prioriterte gruppe. I dag går vegen for mye gjennom bebygde områder.
Firefelt i Ålesund
Videre finner vi med høyeste prioritet firefelts veg mellom Breivika og Lerstad i Ålesund, bru over Tresfjorden, vegstrekninga Innfjorden – Vikebukt og å få tre felt de siste kilometrene øverst i Romsdalen.
På Nordmøre er det dessuten prioritert høyt innkorting av ferjesambandet over Halsafjorden.
Møreaksen umoden
Møreaksen er ikke tatt med i denne stasmvegutredninga, sier Jon Arne Klemetsaune.
- Dette prosjektet er så umodent at det må vi komme tilbake til i neste runde av stamvegutredninga og Nasjonal transportplan, sier Jon Arne Klemetsaune.