Hopp til innhold

De venneløse

Året er 1967 og Sandie Shaw står barføtt på Eurovision-scenen i Wien klar til å fremføre «Puppet On A String». Hun er storfavoritt, men alle deltakerne nekter å snakke med henne, uten om Kristi Sparboe.

Kirsti Sparboe, MGP 1965

Kirsti Sparboe, Sandie Shaws eneste venn i ESC-konkurransen.

Foto: Scanpix

Norgesglasset går gjennom tidligere bidrag i radioserien «MGP-kalenderen», og denne gangen har turen gått til Eurovision-konkurransen i 1967, med Sandie Shaw i spottlyset.

Hatet den fra første «ompa»

Etter motvillig å ha blitt overtalt av sin manager ble Sandie Shaw med som deltaker i britisk MGP. Låten som ble valgt til å representere England var «Puppet On A String», som Shaw til å begynne med mislikte.

– Jeg hatet den fra første ompa, til siste slag på den store basstrommen. Den hadde umiddelbart en frastøtende effekt på meg, med sitt kjønnsdiskriminerende vås og sin gjøkur-melodi, skal Shaw ha uttalt.

Ble fryst ut

Da Shaw representerte England i finalen i 1967 var hun allerede storfavoritt. Dette stempelet sørget for at Eurovision-opplevelsen kanskje ble enda verre enn det den var til å begynne med, med tanke på at hun i utgangspunktet ikke ville være med i konkurransen.

– Hun var så storfavoritt at konkurrentene frøs henne ut. De nektet å snakke med henne, forteller MGP-ekspert Inge Solmo, som hver dag går gjennom tidligere bidrag i Norgesglassets radioserie «MGP-kalenderen» sammen med programleder Pål Plassen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Det var ei dame som ville prate med henne og det var vår egen Kirsti Sparboe. Og det resulterte i at hun også ble venneløs. De ble putta i et hjørne og der satt de, forteller han.

Revansj ble det for øvrig når Sandie Shaw stakk av med seieren.

Vant for første gang

Dette var Storbritannias første seier i konkurransen, og sangen ble en stor hit både i hjemlandet og i resten av Europa. Blant annet ble «Puppet On A String» også den mestselgende sangen i Tyskland det året

– «Puppet On A String» er her i Norge en av de mest elskede vinnerne gjennom tidene, og den husker jo de fleste, sier Solmo.

Barfotsangerinnen

Shaw ble kalt «barfotsangerinnen» fordi hun begynte å synge uten sko, og fikk det for seg at hvis hun sang med sko ville stemmen svikte.

Hun er den første som har vunnet Eurovision Song Contest som har opptrådt barfot på scenen.

«Dukkemann»

Sparboe, som beholdt skoene på, ble Shaws eneste venn i konkurransen. Hun sang også om en dukke, og kanskje er det derfor de hadde en så god tone sammen.

Låten «Dukkemann» gjorde det for øvrig ikke like godt som Shaws «Puppet On A String».

– «Dukkemann» havner på en nest sist plass med to poeng. Jeg synes det er veldig trist at den har blitt glemt, for om en hører på teksten til «Dukkemann» så dreier den seg jo om å tilpasse seg autoriteter og verden rundt deg, sier Solmo.

Les: Alt om Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest