De første sol-årene

Himmellegemenes plassering var en sterk inspirasjon i de første norske Grand Prix-årene. Senere gikk det mer i spioner, visjoner og knuste hjerter.

"Sommer i Palma", "Kom sol, kom regn", "Solhverv" og "Intet er nytt under solen", sang de norske deltagerne i femårs-perioden fra 1961 til 1966. Muligens speiler temavalget den særnorske interessen for meteorologi. Også indianerne i amerikanske tegneserier tror at de kan påvirke været ved å synge og danse om sol og regn.

En annen teori er at tekstene speilet den siste rest av optimisme fra årene etter krigen. De politiske realitetene på den internasjonale arenaen, med Vietnam-krig og ungdomsopprør, glimrer med sitt fravær i norske Grand Prix-tekster.

Politikken slo aldri helt gjennom som GP-tema, verken i Norge eller internasjonalt. Unntaket var 1980 da "Samiid Ædnan" brakte motstanden mot Alta-utbyggingen og samenes kamp inn i slagerfestivalen. I mange land ble det norske bidraget ignorert i redsel for at egne minoriteter skulle se Melodi Grand Prix som en kamparena og få økt oppmerksomhet.

Denne redselen var kanskje også noe av årsaken til at Frankrikes bidrag i 1991 ikke vant, men endte på andreplass bak Sverige. Den franske melodien hadde sterke etniske innslag og artisten Amina kom med flere kontroversielle uttalelser hvor fransk og europeisk politikk ble skarpt kritisert.

Da er det tryggere å satse på hjerte og smerte, lengsel og håp om søt forsoning. Dette har nesten uten unntak vært temavalget siden. Særlig styret rundt det å skaffe seg en kjæreste, og alle de mislykkede forsøkene i denne retning, har vært beskrevet i det endeløse, av og til pinlige. "Å for et spill" (1973), "Hvor er du?" (1974), "Casanova" (1977), "Mil etter mil" (1978), "Oliver" (1979), "Aldri i livet" (1981), "Adjø" (1982), "Romeo" (1986), "Alle mine tankar" (1993), "Living my life without you" (1999) og "My heart goes boom" (2000) er noen eksempler.

"Alltid sommer" i 1998 kan ha vært et flashback fra 60-årenes naive lengsel etter solskinn og enkle løsninger. Eller så kan det ha vært et tidlig varsel om at meteorologien er tilbake som GP-tema. Når får vi f.eks. den første melodien om global oppvarming ("Adjø Amsterdam") eller ozonhullet ("Merciless Sun")?