NRK Meny
Normal

Vestbanetomten blir for liten

Det nye Nasjonalmuseet på Vestbanetomten i Oslo kan bli 7000 kvadratmeter for lite, viser en ny rapport.

Vestbanetomten fotografert fra Rådhuset
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Regjeringen har bestemt at både samlingene fra Nasjonalgalleriet og samtidskunsten, samt design skal stilles ut under samme tak på Vestbanetomten. I dag ligger mye av kunsten bortgjemt i magasiner, men et nybygg vil ikke gjøre kunsten mer synlig, frykter konservator Øystein Ustvedt ved Nasjonalmuseet.

- Dårlige utvidelsesmuligheter gjør at mye av kunsten kommer til å forbli bortgjemt i magasinene, sier Ustvedt.

Knapp utstillingsplass

Både Samtidskunstmuseet, Kunstindustrimuseet og Nasjonalgalleriet trenger å ekspandere, men rapporten slår fast at dette ikke blir mulig.

"Det planlagte arealbehov kan dermed komme i konflikt med Vestbanetomtens maksimale arealutnyttelse", heter det i rapporten.

Les hele rapporten her (pdf-fil).

Det totale behovet er anslått til 64.000 kvadratmeter, mens utredningen viser at det maksimalt er rom for 57.000 kvadratmeter, altså 7000 kvadratmeter i minus.

To firmaer har sett på kvalitetssikringen av den nå vedtatte Vestbaneutbyggingen, men rapporten er kritisk til flere aspekter. Den viser blant annet til at et nytt Nasjonalmuseum på Vestbanen ikke gir nødvendig rom for plassutvidelse i fremtiden. Det stipulerte arealet gjelder ikke for utstillingsbehov som måtte dukke opp senere.

Bekymret for fremtiden

Selv med en angitt høyde på 7-8 etasjer er det altså knapt med plass på Vestbanetomten. Dette skaper stor bekymring for hvordan fremtiden vil bli på et nytt Nasjonalmuseum, forteller Øystein Ustvedt.

- Det er svært viktig at det ligger muligheter for utvidelser i nær fremtid. Etter at bygget er ferdig vil det ikke ta mange år før man vil føle et sterkt behov for utvidelse, sier Ustevdt.

- Hvordan ser du på at det ikke er rom for utvidelse slik planen foreligger?

- Det er svært problematisk. Da overlater vi en arv til neste generasjon som kan bli svært vanskelig å aksle, sier Ustevdt.