Hopp til innhold

Ufokusert fra Seu Jorge

Han er den store stemmen i brasiliansk musikk de siste ti årene. Men Seu Jorge kommer nå med et sidesteg som ikke fungerer. Jeg finner det hele ufokusert.

Seu Jorge and Almaz

Helt siden gjennombruddet i filmen ”City of God” i 2002 har Seu Jorge vært selveste Stemmen i brasiliansk musikk. Han gjenoppfinner seg selv igjen og igjen, og har til nå kommet triumferende ut hver gang. Albumet ”Cru” i 2004 satte ham på kartet som ”Det neste store” i Brasil, før han overrasket alle med fabelaktige bossaversjoner av David Bowies låter til filmen ”The Life Aquatic With Steve Zissou” året etter. Til slutt viste han verden at James Brown ikke var et engangstilfelle med praktverket ”América Brasil” i 2007.

Pernambuco

Det er altså med forventninger man møter hans forsøk på enda et helt album med coverlåter nå. Og dét skal han ha: han har gjenoppfunnet seg selv enda en gang. Men Seu Jorge er ikke alene her. Han har alliert seg med Almaz, som er restene av legendariske Nação Zumbi fra Recife i Nord-Brasil.

Mørketid

Sammen har de gjort et album med et betydelig mørke. Borte er de sukkersøte bossanovaene. Borte er den harde funken. Borte er Rio de Janeiro. I stedet har de forsynt seg med noe temmelig dristige valg i musikkens verdenskatalog, og gitt noen av låtene fullstendig ny form. Mer enn det, noen av låtene her har fått fullstendig nytt innhold. Som for eksempel Michael Jackson-låta "Rock With You".

Vender seg i graven

Jeg hadde aldri trodd at Seu Jorge skulle låte så ufokusert og nesten dårlig. Michael Jackson vender seg formodentlig i graven. Ikke fordi Seu Jorge endrer totalt på innholdet i ”Rock With You”, det gjorde han jo med bravur med Bowie forrige gang, men fordi endringen ikke har noen hensikt. Hva er det han prøver å si? At ”Rock With You” har et indre mørke vi ikke har oppdaget ennå? Det er mulig, men den halvhjerta og ufokuserte versjon til Seu Jorge overbeviser ikke meg. Jeg gjesper og stormer videre til en av de brasilianske låtene på skiva, som det tross alt, og heldigvis, er flest av.

But why?

Det fungerer ganske bra når Seu Jorge henter frem en av Jorge Bens 70-tallsklassikere. Men også her forstår jeg ikke helt hensikten. Rytmen sitter bedre og språket føles mer naturlig, rimeligvis, men fremdeles synes jeg hele platen blir en lang ufokusert stonerrockjam.

Sløy

Seu Jorge har alltid vært tilbakelent og sløy, men uten et displinert bossaband i ryggen flyter det tidvis veldig ut. Og når han synger på engelsk, med denne besetningen, blir det ikke sjarmerende, bare ubehjelpelig. Versjonen av Kraftwerks ”The Model” kunne han i det minste gjort på tysk.

Skuffende

Denne utgivelsen er ikke utelukkende dårlig, men med nivået vi har blitt vant til fra Seu Jorge, må det være lov å kalle den skuffende.

Seu Jorge and Almaz: ”Seu Jorge and Almaz” (New Again Records - NA5068)

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB