Twitret opp aksjeverdien

Fredag twitret 50 Cent om selskapet HNHI. Mandag morgen var aksjen på selskapet steget med 50 millioner dollar.

50 Cent på scenen, 2007.
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Rapperne Eminem, 50 Cent og Dr. Dre fotografert sammen. Nå har to av dem slått seg sammen i studio.

Eminem, 50 Cent og Dr. Dre sammen. Vil 50 Cents øretelefoner slå Dr. Dres Beats?

Foto: RAMIN TALAIE / AP
Steinar Mediaas

NRKs økonomikommentator, Steinar Mediaas, tror 50 Cents aksjestunt er en ny rekord.

Foto: Ekroll, Anne Liv / Anne Liv Ekroll, NRK
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Den amerikanske rapperen 50 Cent er en mann med sans for penger og i helga økte han trolig sine verdier på en svært enkel måte.

Det viser seg nemlig at han har klart å øke verdien på en av sine investeringer simpelthen ved å bruke det sosiale nettsamfunnet Twitter.

Steg med 240 prosent

Ifølge Businessinsider økte verdien på aksjen NHIH noe voldsomt etter at han hadde skrevet om produktet på Twitter. Firmaet distribuerer Sleek Audio, som selger øretelefoner hvor rapperen selv nylig lanserte Sleek by 50 Cent.

Selskapets verdi fredag var på nærmere 21 millioner dollar. Mandag morgen stod verdien til 71 millioner (424 millioner norske kroner). Aksjen endte med å stige hele 240 prosent, melder Businessinsider.

Ny teknologi

Øretelefonene skal vistnok bruke ny kleer-teknologi. Dette vil si at en kan høre likså godt om de er tilkoblet med kabel eller trådløst.

- Jeg ønsket å sikre meg med noe nytt som folk vil sette pris på. Derfor ville jeg jobbe med de akustiske geniene hos Sleek Audio. Det finnes jo allerede gode øretelefoner fra Dr.Dre, men mine er altså nyskapende, sa rapperen under lanseringen av øretelefonene 6. januar.

Nå vil altså rapperen ta opp kampen med Dr. Dre som siden 2007 har hatt stor suksess med sine Beats by Dr. Dre.

Ny rekord

Steinar Mediaas, NRK sin økonomikommentator, er mektig imponert over oppgangen til aksjen.

- Dette er sikkert en ny rekord. I aksjemarkedet er det alltid noen som ønsker å prate aksjer opp eller ned. Dette er et godt eksempel på at det er lønnsomt å bruke nye sosiale medier. Om aksjekursen vil holde seg er umulig å si, sier Mediaas.

- Kanskje den var sterkt undervurdert – og at Twittringen bidro til å få aksjeverdiene opp på et mer forsvarlig nivå. Dersom man bare har ”pratet” opp aksjen – så vil luften ganske raskt gå ut av ballongen. Det er jo til syvende og sist aksjens inntjening som avgjør hvor mye den er verdt.

Kulturstrøm

  • Netflix skal lage norsk film

    Netflix offentliggjorde torsdag at de skal lage to filmer fra Norden, en norsk og en svensk. Den norske filmen skal hete «Kadaver» og skal være det selskapet kaller en grøsser. Jarand Herdal skal være manusforfatter og regissør.