Hopp til innhold

Trenger både menn og kvinner i musikken

Årets artist in residence på Moldejazz Marilyn Mazur mener det er nødvendig med både kvinnelige og mannlige musikere i bandet.

Future Song

Ingenting å si på likestillingen i Future Song

Foto: Anikken Sunde / NRK

-Det blir ingen helhet hvis det ikke er både kvinnelige og mannlige elementer med. Selvfølgelig har vi alle både kvinnelige og mannlige elementer i oss, så det går ikke bare på kjønn.

Marilyn Mazur har spilt både i rene kvinneband og i band med begge kjønn. Hun legger vekt på å få med alle farger av regnbuen i musikken og så mange forskjellige fasetter som mulig.

-Min erfaring gjennom mange år som musiker er at de orkestrene som fungerer best, er de som har både mannlige og kvinnelige musikere med.

Marilyn Mazur i konsert med Future Song

Marilyn Mazur i konsert med Future Song

Foto: Anikken Sunde / NRK

I Molde har Marilyn Mazur blant annet spilt en konsert med sitt eldste band Future Song. Her er det ingenting å si på kjønnsfordelingen, med 3 kvinner og 4 menn. Vokalist i Future Song har inntil nylig vært Aina Kemanis, men hun er nå ute av bandet på grunn av stemmeproblemer.

Den nye vokalisten i Future Song er norske Tone Åse:

Vokalist Tone Åse i Future Song

Vokalist Tone Åse i Future Song

Foto: Anikken Sunde

-Jeg spilte en konsert i Trondheim for ett års tid siden. Da fikk jeg tips om å sjekke ut en konsert med en spennende sangerinne. Jeg rakk de tre siste låtene av eksamenskonserten hennes, og når jeg hørte musikken tenkte jeg: Dette liker jeg!

Marilyn Mazur ble imponert av Tone Åses vakre sang og utrolige tilstedeværelse på scenen.

-Jeg ble facinert av henne med det samme. Og når Aina Kemanis ikke lengre kunne synge så ringte jeg og spurte Tone Åse om hun ville være med. Jeg kjente henne ikke, hadde bare så vidt hilst på henne den ene gangen i Trondheim. Hun sa heldigvis ja, kom på øvelse og gikk rett inn i Future Song-familien. Så nå er hun vokalisten vår.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.