Hopp til innhold

Langsomt mot nord

Busi Ncube har lang fartstid som musiker fra Zimbabwe. Nå bor hun i Norge, noe som bare så vidt kan høres på hennes første plate i Norge. Det kan være en fornuftig tilnærming.

Busi Ncube (Foto: Jimmie Poots)

Foto: Jimmie Poots, Rikskonsertene

Hun bærer med seg mer enn de fleste, Busi Ncube. Ni cd-er har hun bak seg fra hjemlandet Zimbabwe, før hun kom i kontakt med Malika Makouf Rasmussen og ble en del av det internasjonale musikkprosjektet Women’s Voice i 2004. Dette førte henne nordover og inn i kretsen rundt Mari Boine, som hun har samarbeidet med gjentatte ganger siden. Nå bor hun i Norge, og debuterer, må man vel få lov å si, på nytt.

Bærebjelke

Det sørlige Afrika står som musikalsk bærebjelke i Busi Ncubes musikk. Hjemlandet Zimbabwe er basen, med tommelpianoet mbira som det helt sentrale instrumentet, traktert av Busi selv. Det gir en aura av autensitet som kler musikken. Men den sørafrikanske populærmusikken er nesten like sentral, dominerende som den er over hele det sørlige Afrika. Det merkes at Busi vokste opp med Dorothy Masuka og Miriam Makeba som ledestjerner!

Balanse

I den motsatte enden av uttrykket ligger det nære, det folkelige og rent akustiske. Det er her Busi er nærmest sin egen oppvekst og den musikken hun hørte hjemme som barn. Det er samtidig her det nordiske dukker opp, i form av fiolinen til Britt Pernille Frøholm. Samspillet mellom fiolinen og mbiraen er fint balansert og nesten rørende på for eksempel vuggesangen "Sane".

Smyger

Busi Ncube har ikke all verden til stemmeprakt, hun er ingen Miriam Makeba! Men det hun mangler i utagerende sang, tar hun igjen i nærhet og tilstedeværelse. Det kommer mest til sin rett i den akustiske delen av repertoaret, hvor hun smyger seg mer enn presser seg inn i hjertet ditt.

Bonus

Det er nok også en fornuftig tilnærming til et helt nytt publikum her nord uten det sterke forholdet il musikk fra det sørlige Afrika. Derfor kommer de sørafrikainspirerte poplåtene som en bonus. De er rotekte og dansbare, og jeg tar dem med på kjøpet, selv om hun ikke helt har stemmen til å fylle dem helt ut.

Busi Ncube: Salulandela (Etnisk musikklubb EM87)

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB