Hopp til innhold

Flott fabel-fantasi

I Norge har han en helt særegen stemme. Men ser vi lenger ut i verden har fabulisten Tor Åge Bringsværd ikke så rent lite til felles med en leken sjel som nobelprisvinner José Saramago.

Tor Åge Bringsværd

Tor Åge Bringsværd takker for Brages ærespris i 2009.

Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

Å bli med Tor Åge Bringsværd på en reise i multiverset er en fryd!

"Multi" er et gjennomgangstema i denne fabelen som forsvarer et fargerikt fellesskap, som forsvarer mangfoldet i den uendelighet av verdener som forfatteren presist nok har gitt navnet multiverset. Nå skal jeg ikke redusere Tor Åge Bringsværd til en politisk propagandist. Men at teksten har brodd som kan svi, er ikke til å komme bort fra.

Sorte hull


Fortelleren i "Slipp håndtaket når du vrir" heter Jeremias. Notatene hans skal etter sigende være funnet i Amazonas og er redigert for utgivelse av forlaget. Hvor forfatteren befinner seg, er det ingen som vet.


Vi som leser har i alle fall fulgt ham inn i et sort hull. Bokhyllen til vennen Hugo har begynt å sluke bøker i en svimlende fart. Etterhvert gaper den etter mer enn bøker, og vips befinner vår mann seg i en annen virkelighet. Der er alle rundt ham kuer.

Fabulerende, fritt-tenkende

Tor Åge Bringsværd: "Slipp håndtaket når du vrir"

Tor Åge Bringsværd: 'Slipp håndtaket når du vrir'. Roman. Cappelen Damm 2011

Tor Åge Bringsværd har skrevet en fantasy i skjæringspunktet mellom science fiction, fabel og livsfilosofi. Det er der han kan minne om den portugisiske nobelprisvinneren José Saramago, også han en mann som kan forestille seg de merkverdigste alternativer til den virkeligheten vi kjenner, og som ikke går av veien for å harsellere med både døden og Gud.


Hos Bringsværd står kampen mellom Den Navnløse (som er god) og Fienden (som er Mørket, Ondskapen). Jeremias og hans to venner er de eneste som kan redde verden. Men hvordan de skal oppnå det, og hvilke regler som gjelder, får de aldri greie på. Dermed blir fortellingen en eventyrreise som kan bevege seg i alle retninger; ingen assosiasjon eller omvei blir for lang.

Ta vare på minnene


Mangfold er et stikkord i Bringsværds bok, et annet viktig begrep er hukommelse. Hva skjer om vi mister vår personlige hukommelse, og ikke minst hva kan skje hvis den kollektive hukommelsen forsvinner?

"Slipp håndtaket når du vrir" er en roman man bare må gi seg over for. Snodigere dannelsesreise skal man lete lenge etter; det måtte i tilfelle være salig Gullivers. Her er språklig slapstick, logrende fortelleriver og en vilje til å bryte med det konkret hverdagslige som hos meg kaller på ord som Ja! og Mer!

Tor Åge Bringsværd har gjennom et nokså langt liv har befattet seg med ord og skrift i nær sagt alle varianter og formater, og er som alltid en varm forsvarer for boken. Følgende sitat fra årets utgivelse er betegnende både for denne romanen og for hele Bringsværds fantasifulle forfatterskap:


"Bokhyller er spennende møbler. De kan føre oss hvor som helst". ( s 285).

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters