Hopp til innhold

Sexy Skandinavia

Innsiktsfull undersøkelse av Skandinavias rolle som radikalt og innflytelsesrikt arnested for det seksualiserte kunstspråket.

"Whatever Happened to Sex in Scandinavia?"
Foto: Office for Contemporary Art Norway

Hvordan oppsto forestillingen om Skandinavia som et tøylesløst og frigjort seksuelt eldorado? Og hvilken rolle har egentlig sex spilt i fremstillingen av de skandinaviske landene? ? Dette er noen av spørsmålene som danner utgangspunkt for utstillingen "Whatever Happened to Sex in candinavia?" som frem til 1. februar vises i Office for Contemporary Art (OCA) i Oslo.

Utstillingen som er kuratert av OCAs egen direktør Marta Kuzma, er en del av et større pågående forskningsprosjekt.

Sex som motiv

Det er en sterk opplevelse og tre inn i OCAs flunkende nye lokaler ved Akerselva, der snaue førti nordiske så vel som internasjonale kunstnere og kunstgrupper på ulike måter utforsker sex og kroppslighet som motiv eller strategi i kunsten fra den tidlige feminismen og venstresidens politiske opprør på 1960 – og 70-tallet, til pornografiens gjennombrudd, der seksualiteten langt på vei mistet sin kritiske og undergravende funksjon og ble en vulgarisert del av varesamfunnet. Utstillingen er svært omfattende og mangfoldig; her finnes malerier, skulpturelle objekter, collager, fotografier og videoarbeider.

Historisk bakteppe


I utstillingen ledes vi først inn i en historisk del, der vi finner en monter med tidskrifter fra 30-tallet, blant annet det venstreradikale "Mot Dag," som også hadde en nær tilknytning til "Tidsskrift for seksuell frigjøring," som vi også finner eksemplarer av. Det sistnevnte var drevet av radikale leger og studenter, som så på den seksuelle frigjøringen som en del av den revolusjonære marxismen. De var sterkt inspirert av Sigmund Freud, så vel som den Oslobaserte, østerrikske psykoanalytikeren Wilhelm Reich, som var revolusjonær, men også opptatt av orgasmens frigjørende kraft.

Munchs radikale forhold til seksualitet


Det er ingen overraskelse at Edvard Munch her har fått en sentral plass med en grafisk versjon av "Vampyr" fra 1895. Munch var jo tidlig ute med å tematisere seksualitet. "Vampyr" viser kvinnen som den sterke i det erotiske maktforholdet mellom kjønnene, der hun i sitt lidenskapelige og drepende favntak suger kraften ut av mannen. Jeg mener imidlertid at hvis man virkelig med ett enkelt bilde skulle vise Munchs betydning i denne sammenhengen burde man ha erstattet "Vampyr" med" Madonna/Elskende kvinde" som nærmest kan sees som et radikalt religiøst og seksuelt kredo. Her førte han jo sammen to motsetninger; Jomfru Maria, og en kvinne i orgasmen i unnfangelsesøyeblikket, og opphøyet slik kvinnens nytelse og seksuelle ekstase, til noe vakkert og hellig, på en måte som utvilsomt må ha rystet samtiden. Foruten Munch finner vi blant andre den tyske ekspresjonisten Erich Heckel og den norske modernisten Kai Fjell, som gjennom sine drømske og surrealistiske malerier var en krass kritiker av klasseforskjellene i Norge på 20-tallet

Kroppslighet og erotikk


Når vi så går inn i en nyere del av historien finner vi oss selv omgitt av ulike verker som bearbeider kroppslighet, erotikk og politikk mer som et generelt utgangspunkt, enn direkte knyttet til Skandinavia, eller mytedannelsene omkring dette området.


Et av de mer iøynefallende verkene i denne delen av utstillingen er Barbara T. Smiths "Field Piece" (1968 – 72). Smith er berømt for sine radikale kunstaksjoner, der hun gjennomgående har brukt sin egen kropp som medium. Hun er også kjent for å aktivere publikum med sine arbeider. Og "Field Piece" er nettopp et slikt opplevelsesverk, som forutsetter betrakterens deltakelse. Verket består av et titalls mannshøye, falliske søyler i et glassfiberliknende materiale. Når man vandrer inn blant søylene aktiverer kroppstyngden sensorer i underlaget som tenner søylene som lamper i det øyeblikk man passerer.


En annen kunstner som også ofte har benyttet sin egen kropp som skulptur og lerret er Carolee Schneemann, som er representert med "Eye/Body" (1963/2005) I dette verket, som er det første av Schneemanns kroppsaksjon, har hun latt seg fotografere naken i ulike dramatiske og erotiske stillinger. Kroppen hennes er bemalt og dandert med materialer av ulikt slag, som maling, plast, pels og sågar levende slanger. "Eye/Body" er blitt stående som en av første verkene som utviklet et eksplisitt og radikalt feministisk språk.

Skandinavia som arnested


Selv om skandinaviske kunstnere er relativt bredt representert i utstillingen, kan det muligens virke litt forvirrende at også så mange andre land er representert. Er det ikke Skandinavia som er utgangspunket, kan man være fristet til å spørre. Men det er jo nettopp her jeg opplever at utstillingen svarer på det spørsmålet som er så presist formulert i tittelen. Det som hendte med det oppkomme av erotiske motiver, og koblingen mellom det politiske og seksuelle som florerte som kunstnerisk strategi i Skandinavia, var nettopp at det spredte seg som ild i tørt gress på tvers av landegrensene. Slik bekrefter utstillingen langt på vei forestillingen om Skandinavia som et radikalt og innflytelsesrikt arnested for seksuell frigjøring, uten at man dermed har omfavnet myten om at området på noe tidspunkt fungerte som det tøylesløse sex-eldorado som amerikanske medier i sin tid forsøkte å fremstille det som.

Interessant og tankevekkende


"Whatever Happened to Sex in Scandinavia?" er en meget interessant og tankevekkende utstilling. Den leder oss inn i et intrikat kunstnerisk, politisk og sosiologisk landskap, og gir oss interessante innsikter om deler av vår historie som vi kanskje ikke hadde kjennskap til. Den utforsker myter og reiser en rekke spørsmål som vi ikke får noe entydig svar på.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters