Den nye NRK-serien Lilyhammer ble trukket tilbake og omredigert etter anklager om produktplassering. Før kveldens premiere gir NRK.no deg muligheten til å se et eksempel på en scene som er blitt tydelig retusjert.
Det har flere ganger blitt stilt spørsmål om hvor omfattende forandringene vil bli. Her får du se et eksempel på en allerede omtalt scene, før og etter retusjering.
Eksternsjef i NRK Peter Wallace har tidligere sagt til NRK.no at nesten alle episodene må endres. Med andre ord er dette langt fra den eneste gangen klipperne må ty til det filmatiske viskelæret.
Moods of Norway tatt bort
I scenen kler skuespiller Trond Fausa Aurvåg på seg en Moods of Norway-blazer. Ved siden av speilet står posen med klesmerkets logo veldig godt synlig. I episoden som blir sendt på TV er logoen redigert bort.
Det kan være verdt å merke seg at det kun er spesielt iøynefallende «reklame» som er redigert bort. Senere i episoden kan man fortsatt se Moods of Norway-logoen, men ikke i like stor grad.
- Les også: Nordmenn får se Lilyhammer først likevel
NRK.no har sett nøye på de to første episodene. Produkter fra eksempelvis McDonalds, Coca-Cola og Stabburet er fortsatt mulig å få øye på.
Peter Wallace ønsker ikke å komme med noen kommentar til saken.
Redaksjonell innflytelse
I Aftenposten tirsdag 24. januar ble NRKs juridiske direktør Olav A. Nyhus stilt spørsmål om hva som var det faktiske problemet med serien.
– Problemet med Lilyhammer var at sponsingen så ut til å kunne ha en redaksjonell innflytelse på programmets innhold. Det er ikke tillat, forklarer Nyhus.
– Jeg visste ingenting
I tillegg til å være hovedrolleinnehaver, står Steven Van Zandt som eksekutiv produsent i rulletekstet. Han sier til NRK.no at han ikke hadde noe med produktplasseringen å gjøre.
–Jeg vet ingenting om det. Jeg forstod det ikke. Produktplassering har en annen betydning i USA, sier Van Zandt.
– Jeg var ikke en del av det. Jeg stod der ikke med en boks Pepsi, liksom. Jeg er bare glad det er over.
- Les også: Little Steven: Norge er et eventyr