Det amerikanske produksjonsselskapet LMNO Cable Group kjøpte i 2013 opsjonsrettighetene til sakte-TV-konseptet av NRK.
De skal nå produsere sakte-TV for amerikanerne og Travel Channel.
En «sakte campingvogn»
Det er første gang det nyskapende og suksessfulle «NRK-sakte-formatet» skal produseres utenfor Norge.
Produksjonsselskapet LMNO skal ifølge nettstedet Real Screen følge en campingvogn på «en rolig og fengende reise».
– Jeg finner fram champagnen og venter i spenning på hvordan programmet vil arte seg for Travel Channel. Hva gjør de med reklamen? Det er utfordringer nok, sier NRKs prosjektleder for NRK-formater, Ole Hedemann.
- NETT-TV: Nordlandsbanen | Bergensbanen | Hurtigruta
– Nordmenn er ikke koko
Prosjektleder Thomas Hellum, en av hjernene bak det hele, er også imponert over det amerikanske produksjonsselskapet som tør å satse på sakte-TV, i et marked som er kjent for å formidle i et helt annet tempo.
Han er spent på om selskapet velger seg en «ikonisk amerikansk reiserute» å følge, siden han mener det er en av grunnene til den norske suksessen.
– Nordmenn er altså ikke helt koko i hodet. Vi har truffet en streng med de ikoniske reiserutene vi fulgte i programmene. Hurtigruta og Bergensbanen er felles og kulturelt forankret, men dette kan fungere overalt, sier Hellum fornøyd.
«Slow road live»
Ruten til campingvognen er enda ikke bestemt, men «Slow road live» er tittelen på programmet, skriver TBI Vision.
Premiere på Travel Channel blir 27. november klokken 0900 om morgenen, med en live tolvtimers campingvogntur.
Med salgsopsjonen følger omfattende retningslinjer for hvordan det hele skal og burde lages. Derfor reiser et NRK-team over for å hjelpe til med produksjonen.
– Dette er rar og annerledes TV, hvor vår kunnskap rundt selve produseringen blir svært viktig for amerikanerne. Hvem, eller hvilken ekspertise som reiser over er enda uvisst, avslutter Thomas Hellum.
LES OGSÅ: