VG har satset sterkt på TV-satsing det siste året, nå viser det seg at dette har vært svært tøft. Dette melder Finanseavisen i dagens avis.
Til avisen forteller Adm. direktør og redaktør i VGTV, Helje Solberg, at den digitale reklameveksten har vært svakere enn forventet i 2014 og at dette kommer som en følge av at annonseinntektene ikke har vært like store som de hadde håpet på.
Positiv utvikling i antall seere
Til tross for at det har vært en tøff start med å få inn de annonsekronene de trenger er likevel Solberg veldig positiv til antall seere til VGs TV-satsing.
– Utviklingen i seere har vært fantastisk i første halvår, med for eksempel flere startende strømmer i måneden enn New York Times, sier hun til Finanseavisen.
Solberg forklarer at de har som målsetting å bli ledende på web-TV, men i tillegg arbeide for å trekke nye seere til den lineære kanalen. Per dags dato når den tradisjonelle TV-kanalen ut til en million husstander via en avtale med Canal Digital, samt 750.000 husstander gjennom Altibox og Get.
Forventer underskudd også i 2016
Solberg forteller videre til Finansavisen at de også forventer å gå i underskudd i 2016, men at det er viktig for de å satse digitalt og at det er helt vesentlig at VG lykkes med levende bilder.
– For oss er den primære strategien digital, forklarer hun.