Religionshistoriker advarer folk mot å la seg overbevise om at dommedagsfilmen 2012 er noe annet enn underholdning.
- Anmeldelse:
Den tyske regissør Roland Emmerich forteller at han de siste tre-fire årene har hatt en «dommedagsfølelse». Han mener krisen i økonomien gjør dette til en god tid for verdens ende-scenarioer på film. Og han burde vite hva han snakker om.
Emmerich er kanskje den i verden som har skodd seg mest på andre menneskers frykt for dommedag. Før dommedagen som kommer nå på fredag gjennom filmen «2012», har Emmerich tjent inn nesten halvannen milliard dollar på to andre dommedager, «Independence Day» og «The Day After Tomorrow».
- Les også:
Lar oss spekulere og fantasere
Religionshistoriker Asbjørn Dyrendal har skrevet flere bøker rundt temaet «Dommedag». Han mener Emmerich har en evne til å finne allerede levende profetier å trekke dem frem i lyset.
– Han griper anledningen og lager noe om noe som kommer snart og folk uansett er opptatt av det. Så gjør ham oss i forbifarten ennå mer opptatt av det, slik at vi begynner å tenke, spekulere og fantasere rundt det, sier Dyrendal til NRK.
- Hør:
Dommedag i 2012
Som tidligere forventes det at kinosalene vil være fulle en god stund fremover. Mye takket være en storstilt kampanje fra produksjonsselskapet som nærmest har lurt folk til å tro at dette er hvordan desember 2012 vil bli. Så langt har det faktisk gått at NASA har gått ut offentlig for å avkrefte dommedagsryktene.
Religionshistoriker Dyrendal mener det er viktig at vi ikke lar oss for lett overtale til å tro på alle spekulasjoner og konspirasjonsteorier.
– Vi har allerede en liten bølge som tar det alvorlig, men jeg tror ikke filmen vil gjøre veldig mye fra eller til. Men, ettersom årene kommer vil mange flere ha blitt oppmerksom på år 2012 nettopp på den type bruk av det i underholdning og film. Mange vil begynne å tenke på at det kanskje er noe i det.
En god frykt
Regissør Emmerich selv mener frykten en føler ved å se filmene hans gjør oss oppmerksomme på at vi må -leve livet fullt ut.
– Det er en god frykt. Den gjør alle oppmerksomme på at vi må leve livene våre til det fulle, sier Emmerich.