Hopp til innhold

Kollasj av katastrofefilmer

«Alle katastrofefilmers mor» har «2012» blitt markedsført som. «Alle katastrofefilmers avkom» er en bedre beskrivelse.

Frå filmen 2012
Foto: Filmweb

3 stjerner

2012 er en slags kollasj som kunne ha vært klippet og limt sammen av manusene til tidligere katastrofefilmer som Vulcano, Poseidon og Deep Impact.

Regissør og manusforfatter Roland Emmerich har tidligere laget katastrofefilmene Independence Day og The Day After Tomorrow. Denne filmen er snekret over samme lest.

Spådom fra Maya-kalenderen

I den ene historielinjen møter vi vitenskapsmannen – i dette tilfellet geologen Adrian Helmsley spilt av Chiwetel Ejiofor. Helmsley, som jobber for den amerikanske regjeringen, er en av de første vitenskapsmennene i verden som finner ut at jorda kommer til å gå under i 2012. Spådommen stammer fra mayakalenderen, men filmens vitenskapelige forklaring går ut på at jorda varmes opp fra innsiden, og at dette til slutt vil føre til en rekke jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunamier som igjen vil utslette alle landmasser på jorda.

I den andre historielinjen møter vi faren. I 2012 heter han Jackson Curtis og blir spilt av John Cusack. Han er en mislykket forfatter og fraskilt tobarnsfar, som nå jobber som sjåfør. På en telttur med barna møter Curtis en eksentrisk radiomann spilt av Woody Harrelson, som kan fortelle ham at verden snart vil gå opp i aske.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Filmen 2012 fly

Katastrofe truer verden i filmen 2012.

Foto: Filmweb

Ikke overraskende blir de dystre spådommene sanne. Dommedag er over verden og Curtis må forsøke å ta seg og familien fra Los Angeles til Kina, der det skal finnes en blanding mellom romskip og ubåter, som vil sikre menneskehetens framtid.

Overparodierte bipersoner

2012 har også et bredt spekter av bifigurer. De stygge og slemme tvillingene, den rike, usympatiske russeren, den gale vitenskapsmannen og bimboen med silikonpupper og bikkje i håndveska. Felles for disse bifigurer er at blir er overparodierte klisjeer. Skuespillerne i mer framtredende roller gjør en bedre jobb. Og rollebesetningen av den ikke så Hollywood-glatte John Cusack, som filmens hovedhelt, er forfriskende. Dessverre er manuset Cusack har fått å jobbe med langt fra forfriskende.

Gammeldagse verdier

I likhet med Emmerichs tidligere katastrofefilmer er 2012 fundamentert på gammeldagse kjerneverdier og gammeldags kjønnsrollemønster. Skal man redde verden trenger man sterke og modige menn. Ekte menn er de som beskytter sine nærmeste. Det betyr at menn som ikke har mot, eller ikke har familie å beskytte må brenne i lava. Prioriteringen på hvem disse mennene først og fremst skal redde er også klar – avkommet er viktigst.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Film 2012 John Cusack

John Cusack er helten i 2012.

Foto: Filmweb

Emmerich har alltid en far-sønn tematikk i filmene sine, og den største lykken en mann kan oppnå er anerkjennelse fra sin sønn. Anerkjennelse får mannen først etter å ha gjort en skikkelig heltegjerning. Kvinnene i 2012 derimot foretar seg svært lite. De er passive skapninger som trenger beskyttelse, i likhet med sine barn.

Kjedelig katastrofe

Men når det er sagt; hva kan vi egentlig forvente av en Hollywood-produsert blockbuster katastrofefilm? Originalitet? Det blir vel for mye å forlange. Effekter? Ja, og det får vi. For dette er rett og slett en attraksjonsfilm hvor handlingen kommer i andre rekke som et bindeledd mellom storslåtte bilder av Los Angeles som synker i havet, Vatikanet som revner eller en tsunami som skyller over Himalaya. Det er på effektsiden at Emmerich har satt inn støtet, men nok en gang ødelegger fraværet av et godt manus for moroa. For helt fra katastrofen bryter ut, befinner rollefigurene vi følger seg til en hver tid kun et millisekund fra en filmatisk spektakulær død. Og når vi aldri får pause fra jordskorper som sprekker eller vulkaner som spruter, begynner vi å tenke over dette med handlingen igjen – sirkelen er sluttet. Jeg kjeder meg.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB