Båtbyggeren Chrsitian Jensen, som døde i 1949, var en mann med yrkesstolthet.
– Han la all sin flid og omtanke i den skuta, og den klarte seg veldig godt i isen. Det var et godt sted å bo, og jeg tror på det grunnlaget at han var veldig godt fornøyd med «Maud», sier Øivind Ellefsen, Jensen-ekspert i Vollen historielag.
Hva gjorde skuta unik?
– «Maud» var 120 fot lang og 40 fot bred, så den var en kort og ganske brei skute. Den var ikke noen god seiler, for den hadde veldig liten kjøl, så den rullet fælt. Den er bygd etter sirkelprinsippet, som de kalte det den gangen. Og det betyr at isen skrudde den opp, i stedet for å presse den ned, forteller Øivind Ellefsen.
Bare en gang var den i nærheten av å bli skrudd ned, og grunnen var at den hadde frosset fast i isen på den ene langsiden og var i ferd med å gå rundt, før den endelig løsnet.
– Så den gjorde jobben sin, sier Ellefsen. Han gleder seg til å ta den i øyesyn.
Førti mann i arbeid
Ett år tok det fra båtbyggeren tok kontakt med Roald Amundsen, til skuta ble sjøsatt. Da hadde førti mann gjort jobben.
Det var med vemod båtbyggeren så båten seile ut Christianiafjorden.
Men nå er «Maud» på vei hjem. Hun er i gang med sin siste seilas, og når hun når Vollen har hun fullført en jordomseiling.
Hun blir den siste av Norges tre polarskuter som kommer hjem. De andre to er «Fram» og «Gjøa»
Viktig for ung nasjon
– «Maud» har betydning som en viktig del av vår polarhistorie. Historien om Roald Amundsen og de andre dristige ekspedisjonene, var utrolig viktig for etableringen av Norge som nasjon, sier Hanna Geiran. Hun er avdelingsdirektør hos Riksantikvaren.
Roald Amundsen drømte om å la seg og skipet fryse fast i den arktiske isen og drive med strømmen over Nordpolen. Slik gikk det ikke, hun sank i Nordøstpassasjen og ble liggende under vann i Cambridge Bay i Canada i 85 år.
Det er sju år siden Tandberg Eiendom besluttet å finansiere prosjektet «Maud returns home». De ville forsøke å heve «Maud» og bringe henne hjem. Kunstneren Jan Wanggaard ble prosjektleder.
– Det kjennes svimlende og fint, sa Wanggaard da slepet startet tidligere i sommer.
18. august kommer «Maud», etter planen, inn Oslofjorden og hjem.