Hopp til innhold

Oslo Nye lokker med Hitler-fiasko

Den store musikalbølgen i hovedstaden gir seg ikke. Denne våren håper Oslo Nye å underholde publikum med Hitler-fiasko, hakekors-bikini og ekte Broadway-stemning.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Over 40 år etter at ideen ble film, og ti år etter at filmen ble musikal, settes Mel Brooks-musikalen «The Producers» for første gang opp i Norge.

Og det er på høy tid, skal vi tro regissør Anders Algård. Han regisserte den svenske versjonen som gikk for fulle hus i både Stockholm og Gøteborg i to år, og ble hentet over hit da Oslo Nye ville lage sin versjon av musikalen.

Les også: «We Will Rock You» skal spille publikum opp av stolene

Går aldri lei

Anders Algård, regissør "the Producers"

Regissør Anders Algård.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby/NRK.no

– «The Producers» er den mest fantastiske musikalen jeg har gjort noen gang. Det er morsomt, mye glede, og skikkelig Broadway-stemning, sier Algård entusiastisk til NRK.no.

Han bedyrer at han aldri kan gå lei av stykket, men at utfordringen nå blir å få publikum til å komme og se på noe som for de fleste er nytt og ukjent.

– «The Producers» er et eksempel på en musikal som gjerne er helt annerledes enn man først tror, og mye morsommere. Bare publikum er spreke og kommer, skal vi underholde, lover regissøren.

Les også:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Pressevisning av «The Producers»

Se klipp fra musikalen «The Producers», der hele ensemblet fremfører shownummeret «Little Old Lady Land».

Meta-musikal

For det er ikke til å legge skjul på at historien i «The Producers» kan være litt vanskelig å få tak i ved første øyekast. Musikalen handler om to Broadway-produsenter som skal sette opp nettopp en musikal, men en musikal som skal ende med fiasko. For på den måten kan de stikke av med overskuddet fra investorene og i stedet leve det glade liv i Rio.

Valget faller på den tvilsomme musikalen «Det våres for Hitler», skrevet av en hengiven tysk nazist med en forkjærlighet for duer (spilt av Ivar Nørve). Med verdens verste regissør (Geir Kvarme) og et noget spesielt ensemble, går likevel ikke ting som planlagt. Forestillingen blir en suksess, og problemene hoper seg opp.

– Broadway-produsenter har to gylne regler: 1. Sett aldri egne penger i showet, og 2. Sett aldri egne penger i showet, forteller Anders Hatlo til NRK.no.

Familieunderholdning

Han har rollen som produsent Max Bialystock, en kynisk teatermann som får hovedinntekten sin fra å tilfredsstille gamle damer. Hatlo hadde selv aldri sett «The Producers» før han fikk manuset i hendene, men trengte ikke lang tid på å overbevises.

– Mel Brooks humor er veldig i tråd med min egen. Det er referanser til andre musikaler og klassiske teaterstykker hele veien, og harselas med pengestyrte teaterprodusenter, forklarer den erfarne skuespilleren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

The Producers

Ulla (Hilde Louise Asbjørnsen), Franz Liebkind (Ivar Nørve), Leo Bloom (Jan Martin Johnsen) og Max Bialystock (Anders Hatlo).

Foto: Inger-Marit Knap Sæby

Selv om både Hitler og lettkledde damer er godt representert på scenen, nøler ikke Hatlo med å kalle «The Producers» en familiemusikal.

– Det handler på ingen måte om hakekors og nazistiske idéer, dette er bare ren underholdning og en fortelling om et spesielt vennskap.

Hakekors-bikini

Noen hakekors blir det riktignok. De kommer blant annet formet som en bikini, og inni den har regissøren plassert Hilde Louise Asbjørnsen.

– Ja, den har hakekors på hvert bryst, og digre ørnefjær stikkende opp bak på ryggen. Jeg priser meg lykkelig over at jeg skal stå helt stille på scenen gjennom hele det nummeret, forteller Asbjørnsen til NRK.no.

Artisten har hatt mange jern i ilden den siste tiden, men selv som nykåret «maestro» sliter hun med å få ta kontroll over husorkesteret.

– Jeg har prøvd å stå bak sceneteppet og dirigere litt sånn for å holde det ved like, spøker hun.

Rare skandinaver

Hilde Louise Asbjørnsen i The Producers

Hilde Louise Asbjørnsen som barmfagre Ulla i The Producers.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby/NRK.no

I «The Producers» har hun rollen som barmfagre og blonde Ulla, som gjerne viser frem alle fordelene hun har, og smiler blidt når det motsatte kjønn gir henne det hun vil ha.

– Jeg har hentet mye inspirasjon fra Marilyn Monroe. Ulla er ikke beregnende, men nyter oppmerksomheten, forklarer Asbjørnsen.

Rollefiguren er svensk, slik Mel Brooks opprinnelig skrev den. Det var også han som ga henne det forvirrende navnet Ulla Inga Hansen Benson Yansen Tallen Hallen Svaden Swanson Bloom (i den norske versjonen Ulla Inga Hanson Janson Svanson Kaisa-Lotta-Stina Svinsen-Svansen Svenson, journ. anm.)

– Jeg tror det er fordi han synes vi skandinaver har så lange, vanskelige navn.

«The Producers» har premiere på Oslo Nye den 3. februar.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka