– Jeg heter Max Bialistock, hva heter du? spør Anders Hatlo.
– Ulla Inga Hansen Benson Yansen Tallen Hallen Svaden Swanson, kommer det i sinnssyk fart fra Hilde Louise Asbjørnsen.
Sangeren, revyartisten og vinneren av NRKs dirigentkonkurranse «Maestro» står for første gang på Oslo Nyes scene i Mel Brooks musikal «The Producers - Det våres for Hitler».
– Det er veldig stas for meg å få være på et etablert teater og få spille mot ekte skuespillere. Jeg koser meg her. Vi har det veldig morsomt på prøvene, sier Asbjørnsen.
Beslektet
Dette er hennes andre musikalrolle. Den første var i Riksteatrets oppsetning av Hollywood-harselasen «Little Me».
– Da spilte jeg en litt beslektet karakter. Ulla er ikke fullt så dum, har litt mindre pupper og litt større hjerne. Så det er jo en viss utvikling. Det er som teatersjef Catrine Telle sa: Dette er nok en karakterstudie av en dyp kvinneskikkelse, Asbjørnsen!
Blonde, svenske Ulla blir engasjert som resepsjonist/sekretær av Max og hans kompanjong Leo Bloom. Hun snakker et slags svensk forestillingen gjennom.
– Det er ikke alltid vår svenske regissør forstår svensken min, humrer Asbjørnsen.
Regissør er Anders Aldgård som har satt opp «The Producers» med stor suksess i Stockholm, Goteborg og Malmø. Det er første gang musikalen fra 2001 settes opp på en norsk scene. Den bygger på Brooks egen film «Det våres for Hitler» fra 1968.
Kultstatus
«The Producers» forteller historien om en produsent som vil sette opp et stykke som er så dårlig at det er dømt til fiasko. Slik kan han stikke av med millionen han har skaffet fra teatervenner for å sette opp musikalen.
– Han jobber for å få til det dårligste stykket, med det dårligste manuset. De sitter igjen med musikalen «Det våres for Hitler», sier Hatlo.
Det kan ikke gå annet enn galt. Det er de overbevist om. Men slik går det selvfølgelig ikke. Forestillingen får kultstatus og blir en stor suksess, dansende Hitlere til tross.
– Egentlig er det en kjærlighetserklæring til teatret. Folk som går mye i teater vil kjenne igjen mange referanser til andre stykker og musikaler, sier Jan Martin Johnsen, som spiller Leo Bloom.
I andre roller møter publikum blant andre Geir Kvarme og Bartek Kaliminski. Premieren er 3. februar. «The Producers» er storsatsingen på Oslo Nyes Hovedscene i vårsesongen med rundt 20 skuespillere og et tolvmanns orkester.
50 dukker
På Oslo Nyes scene i Akersgata, Centralteatret, satses det friskt på figurteater eller dukketeater for voksne. Det er Dickie Dick Dickens, kongen av Chicagos underverden, som går til scenen. Det legendariske hørespillet, som er kåret til tidenes hørespill av Nitimens lyttere, settes opp med to skuespillere og 50 dukker av ulik størrelse.
Johannes Joner er Dickie, og Monica Hjelle er hans ikke helt skarpe forlovede Effie Marconi. Stykket har premiere 17. mars og skal til høsten ut på turne med Riksteatret, som samarbeider med Oslo Nye om produksjonen.
Oslo Nye spiller også i Trikkestallen på Torshov, og der blir det 21. januar premiere på Thorbjørn Egners Karius og Baktus med to av Oslo Nyes ledende kvinnelige skuespillere Birgitte Victoria Svendsen og Kari-Ann Grønsund som tanntrollene.